Sollicitatiebrief nog waardevol volgens 90% managers

2

In een tijd waarin de digitale voetafdruk van sollicitanten steeds belangrijker wordt lijken de rol van het traditionele curriculum vitae en de sollicitatiebrief juist steeds minder belangrijk te worden. Maar niets is minder waar, zo blijkt uit recent onderzoek.

Liefst negen op de tien van de 1.000 in dit onderzoek ondervraagde managers gaf aan dat een begeleidende sollicitatiebrief waardevol is voor het evalueren van sollicitanten. Voor ruim 20% van de managers is de sollicitatiebrief zeer waardevol. De overige 70% is minder uitgesproken, maar hecht zeker waarde aan de brief (‘somewhat valuable’). Het blijkt bovendien nog steeds heel gewoon dat online toegevoegde en verstuurde cv’s begeleid worden door een brief. 

Dit onderzoek bevestigt bevindingen uit 2008. De opkomst van sociale media de afgelopen jaren heeft het belang van de sollicitatiebrief niet ondermijnd.

De onderzoekers menen dat de sollicitatiebrief een eerste gelegenheid is om een positieve indruk te maken op managers en recruiters. De brief biedt tevens de kans om punten uit het cv te benadrukken of toe te lichten of om bijvoorbeeld "gaten" in het cv te verklaren.

Een brief geeft een sollicitant de gelegenheid iets over zichzelf te vertellen in zijn of haar eigen woorden. Goede brieven raken een recruiter en maken nieuwsgierig naar de persoon achter de brief. Slechte brieven daarentegen zorgen ervoor dat het cv van de betreffende sollicitant onderaan de stapel met cv’s beland.

Tot slot worden vijf tips voor goede sollicitatiebrieven gegeven:

  1. Volg aanwijzingen op: in de vacaturetekst worden vaak specifieke instructies gegeven, zoals bijvoorbeeld het opnemen van een vacaturenummer in de onderwerpregel of eisen aan het documenttype (wel of geen pdf, Word-versie, etc.).
  2. Begin met de naam van de manager of recruiter. Start dus niet met "geachte lezer", maar personaliseer. Weet je de naam niet, zorg dan dat je daarachter komt.
  3. Creëer een haakje. Een sterke introductie nodigt uit tot verder lezen. Vertel hoe je de betreffende organisatie helpt bij het behalen van haar doelstellingen.
  4. Hou het kort en to the point. Beperk de brief tot twee of drie alinea’s en laat niet ter zake doende persoonlijke informatie weg.
  5. Maak geen fouten. Doe een spellingcheck. Laat anderen de brief lezen en becommentariëren. Voeg de juiste documenten bij.

De era van de klassieke sollicitatiebrief is nog niet voorbij. Dat betekent niet dat een sollicitant geen aandacht moet besteden aan de online aanwezigheid. Een sollicitant moet zich ervan bewust zijn dat zowel klassieke als moderne sollicitatietechnieken van hen gevraagd worden, Of zoals John Hollon het zegt: ‘It pays for every job seeker to recognize that they need both new AND old style techniques in their tool box today.’

Deze bijdrage over "old style recruitment" is te vinden op het blog van TLNT. Het onderzoek is uitgevoerd door OfficeTeam.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Gebruikmaken van een goede “spellingcheck” is zeker een goede tip: “Dit onderzoek bevestigd bevindingen uit 2008.”

  2. Karlijn Fiesler op

    Is deze uitkomst niet meer dan logisch? Een cv zou je nog kunnen vervangen voor linkedin, facebook etc, maar via deze kanalen kan iemand toch nooit zijn/haar motivatie voor een functie toelichten? Naar mijn idee is dit onderzoek retorisch, maar misschien zie ik iets over het hoofd…