Selectie van een assessmentbureau

3

Waar moet u op letten als u een bureau selecteert voor het uitvoeren van assessments?

De assessment center methode is niet beschermd. Dat betekent in de praktijk dat ieder selectiebureau de regels van assessment naar eigen goeddunken kan hanteren.  Het vinden van het juiste assessmentbureau kan net zo moeilijk zijn als het selecteren van de juiste kandidaat. U kunt een aantal vragen stellen aan het bureau.

  • Hoe is het selectietraject precies ingevuld?
  • Zijn er individuele, schriftelijke tests bij inbegrepen of is het alleen rollenspel?
  • Bestaat de opdracht uit een doorlopende case of zijn het losse oefeningen?
  • Hoe zorgt de selecteur dat case of oefeningen aansluit(en) bij de praktijk?
  • Hoe worden de beoordelingscriteria geselecteerd?
  • Hoeveel assessoren zijn er bij de assessment betrokken, van welke disciplines zijn ze en wat is hun niveau?
  • Hoe zijn de assessoren getraind in de beoordeling van kandidaten?
  • Is er een resultaatmeting en hoe zit deze in elkaar?
  • Hoe is de nazorg voor de (afgewezen) kandidaten?
  • Hoe ziet de eindrapportage er uit?

Tips!

  • Kijk eens op de website van het bureau. Zijn assessments hun kernactiviteit of doet het bureau assessments ‘erbij’ en richt het zich normaal gesproken meer op andere activiteiten (zoals recruitment, geautomatiseerde testinstrumenten, trainingen, beloning)
  • Vraag om concrete voorbeelden van de verslaglegging. Laat het bureau een kopie van het eindrapport sturen, waarin de namen van opdrachtgever en kandidaten onleesbaar zijn gemaakt. Als een bureau dat weigert, bijvoorbeeld omdat het selectietraject een vertrouwelijk karakter zou hebben, wees dan gerust wantrouwend. Het gaat tenslotte om een product waar u veel geld voor moet betalen.
  • Wilt u helemaal geen risico’s nemen, vraag dan of u eens een assessment mag meemaken als toeschouwer. De reacties op zo’n vraag zullen u nog verbaasd doen staan!
  • Vraag eventueel naar referenties, bij voorkeur uit uw eigen branche. U wilt immers het liefst in zee met een bureau dat specifieke relevante ervaring heeft, omdat de selectie van een directeur van een ziekenhuis andere kennis vereist dan het selecteren van een directeur van een industriële onderneming.
Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. Beste lezers,

    Het online platform alles over assessments.nl is opgericht om de tranparantie van de assessmentmarkt te vergroten en inkopers van assessments te helpen kiezen bij de keuze van het juiste bureau.

  2. Myrke Nieweg op

    Beste lezers,

    Een goed assessmentbureau maakt gebruik van degelijke (betrouwbare en valide) psychologische instrumenten (o.a. persoonlijkheidsvragenlijsten, capaciteitentests, een criteriumgericht interview) en ervaren assessoren. Niet bij alle bureau’s zijn dit mensen die zijn opgeleid om te werken met dergelijke psychologische instrumenten. De waarde het oordeel dat voortkomt uit een assessment is afhankelijk van het vermogen van de assessor om verder te kijken dan enkel de testuitslag en om achterliggende verbanden te herkennen en deze op een juiste wijze te kunnen relateren aan de functie waarvoor een kandidaat getest wordt en de omstandigheden waaraan de kandidaat in het dagelijks werk blootgesteld wordt. Bovendien is de waarde van het assessment afhankelijk van de mate waarin het programma en de focus is aangepast op de specifieke vraag van de organisatie. Maatwerk en persoonlijk contact met de adviseur/psycholoog die het assessment zal afnemen is dus essentieel voor het uiteindelijke resultaat. Veel bureau’s zullen maatwerk claimen, lang niet alle bureau’s maken dit daadwerkelijk waar. Met name kleine bureau’s, die niet werken aan grote bulkopdrachten, zijn goed in staat om maatwerk te leveren. Grotere bureau’s kunnen dit ook maar verkiezen vaak de aanbestedingen/bulkopdrachten. Indien u meer informatie wilt, staat het u vrij om contact op te nemen.

    Myrke Nieweg
    TanAmsterdam

  3. Eric Snissaert op

    In hoeverre een selectiebureau door een klant als goed wordt bestempeld is naar mijn mening direct afhankelijk van de mate waarin dat bureau voldoet aan de verwachtingen van de klant. De ene klant is de andere niet. Mkb-bedrijven hebben soms heel andere verwachtingen dan grote bedrijven met een eigen uitgebreide PZ-afdeling. Persoonlijk ervaar ik met een mkb-bedrijf beduidend meer synergie dan met een multinational. Heb je veel affiniteit voor het bedrijf en lever je bovendien een heldere en herkenbare analyse met eraan gekoppeld praktische adviezen, dan word je al gauw beschouwd als een prima selectiebureau.
    Klanten zijn tevreden als ze snel en duidelijke antwoorden krijgen op al hun vragen aangaande hun medewerker of sollicitant.
    Ondernemers en managers kunnen op mijn website gratis en geheel vrijblijvend de Ondernemerstest invullen. Binnen 2 ? 3 werkdagen krijgen ze een telefonische bespreking van hun punten. Op deze manier kunnen ze zelf ervaren wat de test inhoudt, ?n hoe ik te werk ga. Het eens zelf kunnen ervaren is gebleken nog steeds de beste manier te zijn om de juiste keuze te maken.

    Eric Snissaert
    test2know selectie