‘Recruiters maken slecht gebruik van sociale media’

8

De zoektocht naar geschikt personeel gebeurt steeds vaker via sociale media. Toch weet 80 procent van de recruiters sociale media niet goed in te zetten tijdens het werving- en selectieproces.

Dat stelt Ricardo Risamasu, specialist in e-recruitment en directeur van 2Rise.

Recruiters zijn vaak slecht op de hoogte van de mogelijkheden die sociale media bieden. Hierdoor slagen zij er niet in de juiste persoon te vinden via Facebook, Twitter of LinkedIn, terwijl deze kanalen zich juist goed lenen voor werving en selectie.

Slechte naam

Het risico van deze fouten is dat recruiters een slechte naam krijgen, zegt Ricardo Risamasu. ‘Hun opdrachtgevers, de bedrijven dus, willen in het ergste geval niet meer met ze samenwerken. Maar ook de potentiële werknemers nemen de recruiters niet meer serieus. Beide kanten vragen zich dus af of ze wel in zee willen met een intermediair die zo’n slechte naam opbouwt.’

Gespammed

Volgens Risamasu worden potentiële kandidaten te veel gespammed door recruiters. ‘Ook online is fatsoenlijke communicatie gewenst, maar dit wordt nogal eens vergeten. Vaak wordt op een onbeschofte manier contact gezocht met kandidaten die er niet direct op zitten te wachten benaderd te worden via sociale media. Recruiters moeten een andere benadering kiezen.’
Het probleem is dat recruiters dezelfde technieken hanteren die ze al jarenlang gebruiken op sites als Monsterboard: ‘Ze sturen een berichtje met de tekst: “Ik heb een interessante vacature, wil je niet reageren?” Maar je moet kijken naar de omgeving waarin je dat doet. Iedereen snapt dat je wildvreemden op straat zo niet benadert, maar online mag het blijkbaar wel. En helaas gebeurt het dus ook zo.’

Hoe moet het wel?

Het is van belang om mensen eerst te vragen of ze eigenlijk wel contact willen: ‘Je spreekt iemand aan, stelt je voor, en begint een conversatie. Naar aanleiding van wat je daarin gehoord hebt, kun je een vraag stellen. Dat is iets anders dan zomaar ongevraagd spammen. En verdiep je in iemands profiel, zoek daar aanknopingspunten in.’

Elk medium is anders

Elk medium vraagt bovendien om een eigen benadering. Methodieken die bijvoorbeeld op Monsterboard geoorloofd zijn, kunnen niet gebruikt worden op sociale media. Iemand die actief op zoek is naar een nieuwe baan houdt er rekening mee benaderd te kunnen worden, andersom is dit niet het geval.
‘Op LinkedIn is het stellen van een zakelijke vraag gewoon, zelfs gewenst. Maar op Facebook wordt het algauw als een inbreuk op de privacy ervaren. Eigenlijk moet je als recruiter het initiatief tot contact op Facebook altijd bij de ander laten. Hoe dat kan? Koop bijvoorbeeld advertentieruimte rond de vrienden van een medewerker. Dan zit je meteen in het indirecte netwerk, maar laat je het initiatief toch bij de ander. Op Twitter geldt weer iets anders: daar ga je een gesprek aan. Vergeet niet dat de hele wereld kan meelezen, dus het feitelijke aanbod stuur je als DM.’

Persoonlijke aandacht

Recruiters maken vaak een verkeerde inschatting van wie ze benaderen. Er wordt te weinig rekening gehouden met de doelgroep. Latente werkzoekenden stellen het vaak niet op prijs wanneer ze benaderd worden zonder persoonlijke aandacht. ‘Verdiep je dus in iemand voordat je een persoonlijk bericht stuurt. Met hagel schieten werkt niet.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

8 reacties

  1. Prachtig, herkenbaar en mooi materiaal ter aanvulling op mijn workshop Netwerken via Social Media (voor werkzoekenden). Dwing min of meer correct gedrag af in je communicatie met recruiters, lijkt mij. Zo niet… -> not interested.

  2. Succesvol werven via Social Media valt en staat niet all??n met de kwaliteit van je netwerk en de hoeveelheid tijd die je er in stopt. Het valt of staat ook met de mate waarin je doelgroep aanwezig is op de sociale media die je inzet. Zo zal Twitter in heel wat gevallen (nog) niet werken, net als Facebook (in Nederland, daarbuiten is het juist succesvoller als bijv. LinkedIn). LinkedIn zal in Nederland heel wat meer kansen op succes bieden met meer dan een miljoen gebruikers die dat ook nog eens vanuit het perspectief ?zakelijk netwerken? doen. Voor Nederlandse consumenten is internet verreweg het meest invloedrijke medium. Internet wordt vooral gebruikt voor onderzoeksdoeleinden om beslissingen te onderbouwen en te staven. Opvallend is dat sociale netwerken vooralsnog geen rol van betekenis spelen bij het nemen van (aankoop)beslissingen. En zo zal het ook gaan bij het werven van personeel. Het blijft peoples business !

  3. Niels van Berkel (Planet Interim) op

    Moet social media niet ‘sociaal’ blijven in plaats van met name een recruitment platform te worden?

    Daar zijn immers meer geschikte tools voor in de markt. Daar weet iedereen waarvoor hij of zij op die site (platform) te vinden is en hoef je niet om de hete brij heen te draaien.

    Daar komt uiteraard bij dat recruiters ook daar moeten leren matchen en geen schot met hagel los moeten laten. Dat is altijd irritant via welk medium dan ook…

  4. Mooi artikel! Zou er ook aan willen toevoegen dat Twitter in NL sowieso vrij narcistisch wordt ingezet en naar het “oude werken ruikt in een Nieuw jasje” – meaning social media heeft de kracht om een grote menigte te bereiken, gunnen van elkaars netwerk etc.

    Recruiters gaan voor eigen gewin en stoppen het netwerk eerder dan ze het groter maken. Kandidaten worden hierdoor minder snel bereikt op Twitter en dat is een doodlopende weg. Net als op LinkedIN, kijk maar hoeveel IT recruiters een IT vacature “liken” van de competitie. In andere landen is dit veel meer open en wordt het transparante van social media veel meer omarmd.

    NL heeft nog een lange weg te gaan om de grenzen op te (durven) zoeken van Social Media. 3.0 is voor vele bedrijven en karakters net te open en te eng.

    Iedereen kijkt naar de ander, de Nederlandse “gordijnen open” mentaliteit maar ondertussen wel jaloers afvragen wat de buren toch doen om zo’n grote flatscreen te hebben en die BMW voor de deur.

    Mentaliteit wordt niet aangepast door een nieuw medium, dat moet in je zitten en daar zijn er nog weinig van in NL. Mijn grootste successen met Social Media is buitenland geweest en in NL op LinkedIN. Twitter is (nog) geen recruiters tool, meer een tool om je eigen succes en positie te bevestigen als recruiter en vooral te kijken wat de competitie doet en hoeveel klanten je kan afpakken… eigen gewin is niet social… verre van;-)

  5. Ben ik de enige die dit artikel echt dramatisch vindt? Een beetje recruiter zet de altijd de bij “hoe moet het wel” vermelde methode in. Een recruiter dient namelijk altijd te luisteren en na aanleiding daarvan door te vragen. Een artikel vol met inkoppers, jammer.

  6. @Frank:
    Ik als IT’er vind gemiddeld 1x per maand een bericht in mijn LinkedIn-inbox dat met hagel geschoten is.
    Ik vind dit artikel zo goed, dat ik de link op mijn profiel gezet heb.

  7. Een feitelijke weergaven hoe recruitment in elkaar steekt.
    Natuurlijk gaat een werkgever niet nog een keer in zee met een externe partij welke slecht gepresteerd heeft, idem voor een kandidaat.
    Gerichte benadering en persoonlijk contact zijn van wezenlijk belang bij werving en selectie, ongeacht het kanaal dat gebruikt wordt. Waar in het artikel gaat het nou over Social media? laat staan het slechte gebruik daarvan…