Organiseer een referral recruitment-bijeenkomst

0

Referral recruitment, het via via werven van personeel, is een effectieve wervingsmethode. Bovendien zijn medewerkers die aangedragen worden door huidige medewerkers loyaler en productiever . Sommige bedrijven maken er een hele happening van, zoals het Amerikaanse MuleSoft.

MuleSoft is een snel groeiend bedrijf, met momenteel 380 medewerkers, dat continu vacatures heeft openstaan voor schaarse doelgroepen. Het bedrijf is ervan overtuigd dat via de eigen personeelsleden de beste nieuwe medewerkers geworven kunnen worden.

Zij organiseert ‘hire-a-thons’, een soort wervingsmarathon, om binnen korte tijd vacatures in te vullen. Tijdens deze marathonbijeenkomsten wordt medewerkers gevraagd om hun sociale netwerken door te spitten op zoek naar geschikte kandidaten.

Een hire-a-thon bij MuleSoft werkt als volgt:

  • Iedereen stopt vier uur lang met werken en wordt ingedeeld in een team van 10 personen.
  • Teams worden geleid door een manager en zijn samengesteld uit personen van verschillende afdelingen.
  • Medewerkers speuren hun sociale netwerken af, waaronder LinkedIn, en geven aan welke de beste personen zijn waarmee ze ooit hebben gewerkt, op welk gebied dan ook.
  • Medewerkers laten aan hun (eerstegraads-)netwerk weten dat MuleSoft vacatures open heeft staan, die zij op hun beurt weer kunnen verspreiden in hun netwerk.
  • Ieder team krijgt een lijst met openstaande vacatures, maar hoeft zich niet te beperken tot die vacatures. Voor uitstekende kandidaten die niet bij een vacature passen wordt naar andere functies gezocht.
  • Teams krijgen punten voor het aandragen van referrals en extra punten als zij direct een afspraak met een recruiter regelen.
  • Het team met de meeste punten wint een prijs, evenals de individuele medewerker met de meeste punten.
  • Gedurende de bijeenkomst mogen medewerkers zoveel gratis pizza eten als zij willen.

De hire-a-thon levert een lijst met goed gekwalificeerde  kandidaten op, waar recruiters vervolgens mee aan de slag gaan.

Resultaten
De laatste hire-a-ton leverde 800 referrals op. Daarvan werden er 135 uitgenodigd voor een gesprek. Hiervan werden er 12 aangenomen en zitten er nog enkele in de pijplijn.

MuleSoft beschikt nu over een database met interessante kandidaten die benaderd kunnen worden op het moment dat een vacature ontstaat. Een ander voordeel is dat medewerkers nu veel vaker anderen aandragen als potentiële collega. Zij zien nu de waarde van referral recruitment.

De directie wil van de hire-a-thon een jaarlijks evenement maken. Uiteraard worden ook andere wervingskanalen ingezet. Maar de waarde van de eigen medewerkers als wervingskanaal is gewoon niet te negeren.

Bron:Talenblog LinkedIn

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.