Organisaties met Talent pools presteren beter

0

Recruitment van talenten kan veel effectiever door het vormen van zelf beheerde talentnetwerken.

Veel recruiters zijn bezig met sociale media, en met name LinkedIn, voor het vervullen van vacatures. Als je nog niet bekend bent met de inzet van sociale media voor recruitment, moet je deze achterstand, volgens Josh Bersin, snel inhalen.

De nieuwste trend is talent communities. Net zoals marketeers bouwen aan netwerken rondom fans van producten en diensten, zijn er organisaties die bouwen aan netwerken om het employer brand te versterken. Dit zijn geen echte recruitment communities, maar waardevolle netwerken waarin medewerkers, potentiële medewerkers, alumni en potentiële klanten participeren.

Actueel onderzoek van Bersin toont aan dat organisaties met talentpools veel beter presteren dan vergelijkbare organisaties die dat niet doen.

Een echt talentennetwerk heeft de volgende karakteristieken:

  1. Het is een corporate netwerk, waarvan medewerkers, alumni, potentiële medewerkers en zelfs klanten lid zijn.
  2. Het netwerk focust op een specifiek onderwerp (bijvoorbeeld een cosmeticabedrijf dat schoonheidstips geeft).
  3. Vanuit de organisatie zijn er experts bij betrokken die veel over dat onderwerp weten. Het netwerk wordt door een social media manager gemanaged.
  4. Het is geen vacaturebank. Het is een “community of interest”, een plek waar leden kennis en ervaringen over een specifiek onderwerp kunnen delen. De organisatie kan zo zien wie waar verstand van heeft en de juiste persoon voor een vacature ‘selecteren’.

Een voorbeeld van een dergelijk netwerk is AT&T’s talent netwerk. In dit netwerk participeren tienduizenden personen, die geïnteresseerd zijn in de producten van AT&T en daarover spreken.  Daar zitten hele capabele kandidaten tussen. Ook Microsoft en IBM maken gebruik van een talentpool of talent community.

Om een dergelijk talent netwerk op te zetten is samenwerking met de marketingafdeling noodzakelijk. Bovendien moet de hulp van materiedeskundigen worden ingeschakeld. Deze deskundigen moeten zorgen voor de juiste input betreffende het onderwerp dat centraal staat in de community. IT kan adviseren over welke tools te gebruiken of welke leverancier in te schakelen.

Volgens Bersin is de impact enorm en moeten alle (grote) organisaties overwegen om te investeren in een talentcommunity.
Deze bijdrage over het talentnetwerk is onderdeel van een langer artikel over talentacquisitie, recruitment en big data. Het artikel is te lezen op de site bersin.com.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.