Online werven

3

Werven via internet is steeds meer ingeburgerd onder P&O’ ers. Om niet bedolven te worden onder talloze reacties en de keuze van het juiste wervingsmedium te vereenvoudigen, kunnen deze aandachtspunten een hulp zijn.

Voordelen

  • Een vacature op internet is meestal goedkoper dan in een krant of tijdschrift.
  • De vacature kan snel geplaatst en verwijderd worden.
  • De looptijd is langer dan in een krant of tijdschrift.
  • Internet is 24 uur per dag. 7 dagen per week toegankelijk. 
  •  Online solliciteren is laagdrempelig en zonder al te veel poespas: geen postzegel, geen gang naar de brievenbus. 

Nadelen

  •  Door het laagdrempelig karakter is het risico op reacties van ongeschikte of niet serieuze sollicitanten groter.

De keuze

  •  Baseer de keuze voor internet of andere media op de doelgroep van de vacature. Hooggeschoolden en jongeren kiezen relatief vaker voor internet.

  • Kies één of meer online wervingsmedia:

    • vacaturebanken
    • websites van wervings- en selectiebureaus
    • de eigen website 
  • Stel bij de keuze van een aanbieder de volgende vragen:

    • Wat is het bereik?
    • Hoe specialistisch is de website? Is deze gericht op een branche of bedrijfstak?
    • Welke zoekmogelijkheden heeft de P&O’er?
    • Welke reactiemogelijkheden heeft de sollicitant?
    • Hoe actueel is de website?
    • Wat zijn de kosten?
    • Zijn er extra mogelijkheden, bijvoorbeeld voor een presentatie of link naar de eigen bedrijfssite?

De vacature

  • Trek de aandacht met een kop. Zo valt de vacature mee op tussen die van de concurrentie.

  • Formuleer de gestelde eisen zo specifiek en helder mogelijk. Dit voorkomt acquisitie.

  • Doe hetzelfde met de functieomschrijving.

  • Verwijder de advertentie zodra de reactietermijn verstreken is of de vacature is vervuld.

De sollicitaties

  • Uit de vacature moet blijken hoe de sollicitant kan reageren, per brief of per e-mail.

  • Sta open voor minder conventionele, creatieve reacties. Internet biedt veel mogelijkheden aan sollicitanten om extra op te vallen.

De ontvangstbevestiging

  • Wacht niet te lang met een ontvangstbevestiging. Internet is een snel medium.

  • Bestudeer de mogelijkheid van een gestandaardiseerde bevestiging via e-mail. Dit bespaart tijd.

  • Leg het vervolg van de sollicitatieprocedure uit. Nodeloze telefoontjes worden zo voorkomen.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. Marco Hendrikse op

    Door een e-mailnieuwsbrief van Vonq werd ik gewezen op dit bericht op P&Oactueel. Duidelijk al een iets ouder bericht (2006). Online werving is immers al lang niet meer (alleen) het gebruik maken van vacaturebanken. Er zijn vele online wervingsmogelijkheden bijgekomen. Denk aan sociale netwerken zoals LinkedIn en Hyves. Maar ook aan blogs en microblogs (Twitter). Bovendien is ook zoekmachinemarketing (recruitment seo en sea) een vorm van online werving. Uiteraard hangt het van de doelgroep af of en welk online wervingskanaal – of medium wordt ingeschakeld.
    Bij online werving dus alleen aan vacaturebanken (of cv databases) denken is een gemiste kans om echt aan te sluiten bij bepaalde doelgroepen. Ik zou bijna zeggen: z?? 2006.

  2. Inmiddels is dit artikel al weer 4 jaar uit en is er enorm veel veranderd. Aan de andere kant is het artikel in de basis nog gewoon actueel. Wie echt goed online wilt werven en ook geld en tijd wilt besparen denkt aan RECCEN : werving op alle mogelijke vacaturebanken en branche websites, er wordt gezocht in CV databases, Sociale Media wordt ingezet en ook nog eens voorselectie incl. 50% tevredenheidsgarantie! vaste prijzen vari?ren tussen 950 (mbo niveau) tot max 2950 (jaarsal. +70k).

Reageer