NVP Sollicitatiecode kan handvat zijn voor politiek

2

Als het aan de de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP) ligt hanteren ook politieke partijen bij het rekruteren van Kamerleden de Sollicitatiecode.

Door het gebruik van deze Code kunnen eventuele misstanden achteraf zoveel mogelijk worden voorkomen. De Code kan als uitgangspunt fungeren bij het aanstellen van Kamerleden. De Code dwingt namelijk organisaties tot het vooraf nadenken over de procedure voor de werving en selectie ter vervulling van vacatures. Zo is in de Code opgenomen dat kandidaten aan een organisatie de informatie dient te verschaffen die deze nodig heeft om een waar en getrouw beeld te krijgen van de geschiktheid van de sollicitant voor de functie. Indien er achteraf discussie ontstaat, zoals recent bij een aantal PVV Kamerleden, kan worden teruggegrepen worden op deze uitgangspunten. Daarbij is van belang of de verkregen informatie van belang is voor een goede uitoefening van de functie of iemand ongeschikt maakt of niet en ook of er geen waar en getrouw beeld zou zijn gegeven.

Het rekruteren vindt nu echter vooral door een permanente scoutingcommissie plaats, die eerder dit jaar wel aangaf te bevragen op integriteit en om serieuze referenties vraagt en deze ook natrekt, maar een diepgaande antecedentenonderzoek of andere vorm van (pre)employment screening vindt niet plaats.

De NVP Sollicitatiecode bevat basisregels die arbeidsorganisaties (bedrijven en instellingen die arbeidsrelaties aangaan) en sollicitanten naar het oordeel van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP) in acht behoren te nemen bij de werving en selectie ter vervulling van vacatures. Het doel van de Code is een norm te bieden voor een transparante en eerlijke werving en selectieprocedure.

De Commissie NVP Sollicitatiecode bepleit een heldere en gestandaardiseerde procedure voor de werving en selectie van Kamerleden. Het is onwenselijk dat er tussen de verschillende politieke partijen wisselende sollicitatieprocedures worden gehanteerd en dat de ene partij in de procedure wel aan (pre) en/of (in)employment screening doet en een andere partij niet.

Lees ook:
> Duitsland verbiedt internetscreening door P&O’ers
> Basisregels in de sollicitatieprocedure

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Rob van den Hurk op

    Goed idee om 3 redenen:
    – eenvoudig in praktijk te brengen;
    – koppeling Tweede Kamer / vertrouwen publiek
    – NVP herbergt een schat aan ervaring en expertise en weet waarover zij spreekt.

  2. Jan vd Zanden op

    Dit is een mooi idee van de NVP, maar het gaat voorbij aan de kern van het probleem. Als er bij een arbeidsovereenkomst een lek in de screening blijkt te hebben gezeten, kan op grond van BW7 de werknemer gewoon worden ontslagen.

    Bij een kamerlid gaat dat niet.

    De grondwet moet aangepast worden. Kamerleden die met voorkeurstemmen gekozen zijn, mogen wat mij betreft hun rechtspositie behouden en blijven tot de volgende verkiezingen. Maar alle andere kamerleden moeten hun zetel afstaan, zodra zij door hun partij worden “ontslagen”. Mogelijk moet daar nog een regel voor gelden, dat bijvoorbeeld een 2/3 meerderheid van het bestuur van de partij dat vindt. Of 2/3 van de fractie. Maar het is volslagen onzinnig dat een kamerlid dat uitsluitend vanwege de partij een tweede kamer zetel heeft, gewoon mag blijven zitten als hij het beleid van de partij niet meer onderschrijft en/of als hij het vertrouwen van de partij niet meer geniet.