Kan deze nog: ‘Waar zie jij jezelf over vijf jaar?’

0

Uit onderzoek van het Amerikaanse Accountemps blijkt dat in sollicitatiegesprekken telkens dezelfde vragen worden gesteld, die kandidaten bovendien met één Google-search te pakken hebben. Daarmee kweek je dus vooral plichtmatige antwoorden.

Toen ikzelf nog regelmatig solliciteerde, kreeg ik haast altijd de vraag gesteld waar ik mezelf over vijf jaar (carrièretechnisch gezien) zag. Daar had ik een heel waarheidsgetrouw maar complex antwoord op. De strekking was, ‘ik volg mijn hart en sta open voor alles’. Geen enkele P&O’er begreep dat in die tijd, ruim tien jaar geleden. Toen ik er een keer genoeg van kreeg, zoog ik iets irreëels uit mijn duim, en direct hadden we een goed gesprek.

Wat ik hiervan leerde:
a) In sollicitatiegesprekken krijg je zelden interessante vragen.
b) Als je je goed voorbereidt, kun je het hele gesprek van tevoren al uittekenen.
c) Met gewenste antwoorden kom je verder dan met waarheidsgetrouwe.

Onderzoek

Terug naar het onderzoek van Accountemps, een dochteronderneming van Robert Half. Daaruit blijkt dat bijna de helft van de HR-professionals standaard vraagt waarom iemand de baan graag wil hebben en dat een kwart vraagt naar eerdere ervaringen. Ook de vraag ‘noem eens wat positieve en negatieve eigenschappen van jezelf’ is een evergreen die anno 2016 nog met graagte wordt gesteld.

Erg?

Is dat erg? Als een vraag goed is, is-ie gewoon goed, kun je redeneren. Dat klopt. In de kern zijn het ook uitstekende vragen, vooral als je op zoek bent naar middelmatige kandidaten. Want werkelijk elke beginneling kan zich op die manier door een sollicitatiegesprek heenwerken.
Iedereen met een greintje initiatief kan Google openen en daar ‘meest voorkomende sollicitatievragen’ intikken. De eerste hit geeft al gelijk álle vragen en antwoorden die (volgens de resultaten van eerdergenoemd onderzoek) het vaakst worden gesteld.
Het vervelende is … in de kern zijn het natuurlijk prima vragen. Maar sinds internet, moet je wel met íets beters aankomen om nog een verschil te kunnen maken. Je leert iemands karakter niet meer kennen als je dit vraagt, maar maakt kennis met z’n zoekvaardigheden op internet.

Bijzondere interviewvragen

Bedenk dus iets originelers. Het duurt echt niet langer dan een uurtje om vragen te bedenken waar mensen zich niet op hebben voorbereid en waardoor je ze tóch leert kennen. Elon Musk, de man van Tesla en ruimtereizen, en genoemd als de opvolger van Steve Jobs als het aankomt op visie, stelt bijvoorbeeld steeds de deze vraag aan zijn ruimte-nerds.

Bronnen:

  • Gesprekken voeren valt te leren. Wil je meester worden? Bezoek dan het congres Meesterlijke gesprekken op 29 november in De Jaarbeurs in Utrecht. Lees meer>>

 

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer