Nieuwe vaardigheden voor de recruiter

1

Nieuwe tijden vragen andere vaardigheden van iedereen die zich met werving en selectie bezighoudt.

Volgens Gautam Ghosh, die veel over organisaties2.0 schrijft, zijn er drie typen recruiters:
De old-boys-recruiter: meestal zijn ze werkzaam als headhunter en plaatsen ze directeuren en bestuurders. Zij stellen zich op het standpunt “geen sociale media nodig te hebben, omdat ze exclusief zijn”. Ze vragen een hoger vergoeding, meestal 33% van het jaarsalaris van de bemiddelde kandidaat.

Dan zijn er de bureaurecruiters, recruiters die werkzaam zijn voor een W&S-bureau. Zij leven in een competitieve wereld. Ze leggen de gevonden cv’s zo snel mogelijk aan de opdrachtgever voor, soms zelfs zonder eerst de kandidaat te spreken. Zij krijgen tot 20% van het jaarsalaris bij een succesvolle bemiddeling.

Dan is er nog de corporate recruiter. Sommige corporate recruiters zijn gespecialiseerd in managementposities. Anderen juist in startersfuncties en campus recruitment. Zij jongleren met in de ene hand de bovenbeschreven bureaurecruiters en in de andere hand de managers met vacatures (‘hiring managers’). Daarnaast moeten zij zelf presteren en budgetten in de gaten houden, statistieken bijhouden en lijmanagers achter de broek aanzitten (voor bijvoorbeeld vacatureteksten, functiebeschrijvingen en het houden van sollicitatiegesprekken).

Voeg aan dit ecosysteem zoiets verstorends toe als talentcommunities en social recruiting – de beweging van transacties naar relaties, van geheimzinnigheid naar transparantie – en je realiseert je dat recruiters nieuwe vaardigheden nodig hebben om Social Recruiter te worden.

De vaardigheden die een Social Recruiter nodig heeft:

  1. Het bouwen en faciliteren van communities: dit is van cruciaal belang. Het omvat een heleboel vaardigheden waarbij de behoeften van de community voorop moeten staan, rekening houdend met de verschillende rollen die mensen binnen een community spelen.
  2. De creatie van content (inhoud) en anderen aanmoedigen hetzelfde te doen. Uitvinden welke content het meest aanspreekt bij de leden van de community en welke content de meeste waarde toevoegt voor leden. Door vragen te stellen en interactie te stimuleren zullen communityleden ook zelf content produceren.
  3. Storytelling: Het draait niet om het pushen van de bedrijfsboodschap. Het draait om het vertellen van de corporate story, om het uitdragen van de waarden en de visie van de organisatie. Deze story kan verteld worden met behulp van teksten, video’s, foto’s en door het organiseren van events.

Nieuwe kennis en vaardigheden die recruiters en HR-professionals zich eigen zullen moeten maken.

De visie van Gautam Ghosh is te vinden op zijn eigen blog.


 

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie