Nieuwe poging om mensen te binden: solliciteren via Twitter

9

In een poging om vooral IT’ers te interesseren voor een baan, is IT-detacheerder Neomax begonnen met twilliciteren: solliciteren via Twitter.

Op www.twilliciteer.nl kunnen kandidaten via een tweet solliciteren naar een nieuwe baan. Gelijk aan het reguliere sollicitatieproces is dat kandidaten zichzelf zo goed mogelijk moeten verkopen, anders is dat de kandidaat bij twilliciteren slechts 140 tekens kan gebruiken om zichzelf te profileren en een goede uitnodiging naar het CV te formuleren. Met de introductie van twilliciteer.nl speelt Neomax in op de trend dat het wervingsproces steeds meer verloopt via social media.
Recruiter: ‘Je merkt dat een groot deel van onze doelgroep (IT’ers) te vinden is op sociale media. En met name Twitter is daarin nu heel erg groot. Iedereen die momenteel professioneel informatie vergaart op het web, zit op Twitter. Ook het wervingsproces vindt voor een groot deel plaats op Twitter, alleen het daadwerkelijke solliciteren ontbrak nog.’

140 tekens

Een fatsoenlijke motivatie tikken in 140 tekens (korter dan een sms) is natuurlijk wel wat lastig. Maar een bezwaar is het volgens de recruiter niet: ‘De manier waarop voorheen werd gesolliciteerd is achterhaald. Het gaat erom jezelf kort te kunnen presenteren, in een kleine pitch. Ik ben meer geïnteresseerd in het cv en verhaal van iemand dan in een brief.’
Een daadwerkelijke sollicitatie kan er dan als volgt uitzien: “Ik ben praktisch, creatief, goede luisteraar, en kan daarom snel reageren op problemen en goede uitleg geven”.
Het bedrijf heeft de afgelopen twee maanden ervaring opgedaan met het twilliciteren, en het was al redelijk succesvol: ‘We hebben nu zo’n veertig nieuwe mensen aangenomen. We krijgen erg veel reacties.’

Snel schakelen

Niet alleen voor sollicitanten, ook voor bedrijven is het twilliciteren erg handig: ‘We kunnen razendsnel schakelen. In plaats van een profiel schrijven, het op een duur jobboard te plaatsen en af te wachten, kunnen we een vacature nu razendsnel verspreiden. Op een baan voor een it-specialist, had ik laatst binnen één dag vijf goede kandidaten. De boodschap gaat gewoon erg snel op internet.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

9 reacties

  1. Jeroen Hoekstra op

    Wordt het verspreiden van vacatures op Twitter niet als bezwaarlijk ervaren? Ik zie Twitter nu meer als een medium om snel informatie uit te wisselen en tips te krijgen. Werkt het ook voor andere doelgroepen dan IT-ers?

  2. Edwin van der Poel op

    Persoonlijk denk ik dat het op dit moment gewoon nog te vroeg is hiervoor. Aan de andere kun je er niet vroeg genoeg bij zijn, als de twitter hype zich blijft ontwikkelen dan zie ik dit ook zeker een succes worden.

    Op recruitment-blog.nl zijn er meer ontwikkelingen te lezen over social media en vacatures.

    @ Jeroen
    Ik kan me iets voorstellen bij wat je zegt. Aan de andere kant zijn vacatures ook nieuws. Maar het kan snel op spam gaan lijken. Maar als werkzoekende kan je er voor kiezen om voor een bepaalde tijd de volgen.

  3. Ik ben IT-er, maar dit gaat helemaal nergens over… hoewel… zodra de economie weer goed aantrekt kunnen ze het adres van de garage twitteren waar het sollicitatiegesprek is en welk merk auto ze aanbieden. En dan maar hopen dat er iemand komt….

    Nee, sorry dikke onzin dit en als ik de website van deze organisatie zo lees: de opdrachtgever moet geld teveel hebben (en knap gek zijn) willen ze hier kandidaten vandaan halen… ik zie alleen maar knappe dames smoeltjes die moeten verkopen… of er intiligentie in zit… betwijfel het…

Reageer