LinkedIn lanceert dataprogramma voor HR

0

SAP-consultant of marketing manager gezocht? LinkedIn heeft het dataprogramma Talent Insights op de markt gebracht voor HR en recruitment. Met één druk op de knop is te zien hoeveel potentiële kandidaten er zijn, waar ze werken en of ze op zoek zijn naar een nieuwe baan. 

LinkedIn presenteerde Talent Insights een week voor de lancering op 25 september al aan een groep journalisten in Europa. Op een scherm zagen we hoe de gegevens van 575 miljoen LinkedIn-gebruikers, 20 miljoen bedrijven en 15 miljoen vacatures worden gecombineerd en geanalyseerd. Daar rolt informatie uit die behulpzaam kan zijn bij zaken als het aannemen van werknemers, het formeren van teams, talentontwikkeling en duurzame inzetbaarheid.

Aan de testfase hebben wereldwijd ruim tachtig bedrijven meegedaan. Een Britse start-up gebruikte de gegevens om te onderzoeken welke locatie het meest geschikt was voor een kantoor in China. En softwarebedrijf Intel zette het in Polen in voor een employer branding-strategie. Omdat gebruikers van LinkedIn hun profielen regelmatig bijwerken, geeft het dataprogramma een actueel beeld. HR en recruitment kunnen eruit afleiden hoe talent zich beweegt en hoe andere bedrijven het doen.

Zesde plaats

Het LinkedIn-rapport Rise of Analytics in HR laat zien dat zo’n 19 procent van de bedrijven in Europa, het Midden-Oosten en Afrika werken met HR-data-analyse. Het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Denemarken lopen voorop en Nederland staat op de zesde plek. HR kon tot nu toe al gegevens opvragen bij partijen als Jobdigger of DoelgroepenDashboard. Ook cijfers van het UWV en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) helpen een scherper beeld te krijgen van de arbeidsmarkt.

‘Het is gezond dat er weer een concurrent bij komt’, zegt Floor Nobels, interim recruitment businesspartner. Zij is een bekende naam in de ict- en consultancywereld. LinkedIn is een van haar meest gebruikte bronnen voor het opsporen van kandidaten. ‘De actuele gegevens op dit grootste zakelijke netwerk zijn goud waard.’

Nobels raadt haar zakenrelaties altijd met klem aan HR-analytics in te zetten. ‘Als recruitment-manager ben je dan een serieuze gesprekspartner als je strategisch advies wilt geven en bedrijfsdoelstellingen wilt halen.’ Zij heeft al getest of de cijfers van Talent Insights kloppen. Tijdens de Nederlandse presentatie zocht ze gegevens op van een organisatie die ze goed kent. Het aantal medewerkers, hun benodigde vaardigheden, het verloop en de concurrentie kwamen vrij nauwkeurig overeen.

Salesmanagers of kappers

Floor Nobels: ‘Hoe groter het bedrijf, hoe betrouwbaarder de cijfers. Belangrijk is ook dat de sector die je zoekt online actief is. Als je gegevens opvraagt van salesmanagers heb je meer aan dit systeem dan wanneer je kappers zoekt.’

Nobels vindt het wel jammer dat consultancy- en recruitmentbureaus nog geen gebruik kunnen maken van het dataprogramma. Volgens een woordvoerster van LinkedIn wordt Talent Insights in fasen ingevoerd.

De kosten zijn op aanvraag beschikbaar en afhankelijk van de grootte van de organisatie.

  • De arbeidsmarkt is zo krap dat een werkgever erg aantrekkelijk moet zijn om de juiste mensen aan te trekken. Tijdens het XpertHR College op 17 oktober geeft recruitmentexpert Gusta Timmermans tips. Meld u aan of download haar whitepaper!
Lees meer over:

Over Auteur

Jolan Douwes

Jolan Douwes is auteur van XpertHR. Behalve journalist is zij ook loopbaanadviseur. Zo pikt ze de laatste ontwikkelingen op het gebied van werk snel op. Voor XpertHR Actueel schrijft ze onder andere interviews en praktijkverhalen.

Reageer