LinkedIn beste netwerk voor werven personeel

2

Facebook staat in de schaduw van LinkedIn en Twitter als het om het werven van personeel gaat.

 

De verschillende sociale netwerken roepen om het hardst dat zij het meest effectief zijn voor het werven van geschikt personeel. Nu hangt dat mede af van de te werven doelgroep waar je je op richt. Maar netwerken willen nu eenmaal graag “de grootste” zijn. Dat levert onder andere advertentieinkomsten op.

Recruitment platform Bullhorn gooide recent olie op het vuur door te stellen dat LinkedIn en Twitter betere netwerken zijn om personeel te werven dan Facebook.

Bullhorn maakte daarbij gebruik van de gegevens van 35.000 recruiters die actief zijn op de drie grote sociale netwerken Facebook, Twitter en LinkedIn. Recruiters gebruiken LinkedIn en Twitter veel intensiever dan Facebook voor het werven van personeel.

LinkedIn zorgt voor de meeste sollicitanties (in absolute termen). Recruiters ontvangen negen keer meer sollicitaties via LinkedIn dan via Facebook en drie keer meer dan via Twitter. 

Echter, Twitter-volgers zijn veel meer genegen om te solliciteren dan LinkedIn-connecties of Facebook-vrienden. ‘A Twitter follower is almost 3 times more likely to apply to a job posting than a LinkedIn connection and 8 times more likely to apply than a Facebook friend.’

Een gemiddelde recruiter heeft 616 LinkedIn-connecties, 245 Facebook-vrienden en 37 Twitter-volgers. Van dat grote aantal LinkedIn-connecties reageert dus slechts een klein aantal op vacatures, terwijl Twitter-volgers veel meer genegen zijn te reageren.

Slechts 21% van de recruiters is actief op alledrie de sociale netwerken. 48% richt zich alleen op LinkedIn. Van de onderzochte recruiters gebruikt 19% Twitter in combinatie met LinkedIn. 10% gebruikt juist Facebook in combinatie met LinkedIn.


Bullhorn stelt dat Twitter en Facebook in 2011 ondergewaardeerde wervingskanalen waren, maar verwacht in 2012 een omslag. Vooral de omvang van Facebook, met momenteel wereldwijd 850 miljoen leden, is interessant voor recruiters. Zeker voor referral recruitment-programma’s biedt Facebook interessante mogelijkheden. Medewerkers van organisaties hebben immers grote aantallen vrienden op Facebook en die netwerken zou een werkgever best willen activeren.

Daarnaast gaan steeds meer gebruikers en werkzoekenden Facebook als professioneel netwerk inrichten. En vissen trekken vissers aan, zo is de redenering van Bullhorn.

Een uitgebreide Infographic en de conclusies van het rapport zijn te vinden op de site Allfacebook. Het Bullhorn-rapport (18 pagina’s) is hier te downloaden

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Ton Westphal op

    Interessant, of toch niet?

    Vandaag dit en morgen dat. Ik denk dat het er ook veel mee heeft te maken hoe de arbeidsmarkt er voor staat. Kun je ?berhaupt aan mensen komen, cq hoe hard ben je als werknemer op zoek naar een (andere) baan? In dat geval maakt het helemaal niet uit hoe het medium heet of hoe het er uit ziet, je moet gewoon die baan, of die kandidaat. En daar zoeken we – media-wise – dan weer een passende verklaring voor.

    Enzovoort.

    Ik houd het evenwel op de klassieke marktwerking en -omstandigheden. En mensen doen al sinds Adam en Eva zaken met mensen.

  2. Eric Pieper op

    Leuke cijfers en weetjes, maar het onderzoek is nog te globaal in mijn optiek. Zijn dit internationale cijfers? Van Amerika? Vind het interessanter om te weten hoe het in NL is.