Laat teams weer presteren met… neurodiversiteit!

0

Iedereen weet inmiddels dat diversiteit zorgt voor beter presterende teams. Maar de meeste bedrijven beperken diversiteit tot geslacht en culturele achtergrond. Zakenblad Forbes hield onlangs een pleidooi voor meer neurodiversiteit in teams. En ook de Harvard Business Review schreef er onlangs al over.

Eigenlijk is diversiteit een raar woord. De dominante groep is in veel organisaties helaas nog steeds de blanke, heteroseksuele, gezonde man. En alle medewerkers die daar niet aan voldoen, dragen bij aan ‘diversiteit’. Neurodiversiteit betekent dat bedrijven zich ook openstellen voor mensen met bepaalde neurologische afwijkingen van de standaard. Denk bijvoorbeeld aan: autisme (met ook het syndroom van Asperger), dyslexie, dyscalculie, dyspraxie en ADHD.

De kansen

Het doel van de term is de focus verleggen van het probleem naar de mogelijkheden die deze mensen bieden. Doordat mensen in hun hersenen anders ‘bekabeld’ zijn, bedenken ze ook met andere, nieuwe perspectieven. En is dat niet precies wat we nodig hebben, nu de wereld schreeuwt om innovatie? Als we de deur voor deze mensen openzetten, openen we daarmee ook de deur voor heel nieuwe en creatieve oplossingen.

Voordelen van neurodiversiteit

Wat zijn nou eigenlijk de voordelen van deze mensen? Een paar menselijke variaties op een rijtje:

  • Autisme: aanleg voor detail, een hoge mate van concentratie, betrouwbaarheid, technische bekwaamheid.
  • Dyslexie: vaak sterk in ruimtelijke intelligentie, vaak 3D-denkers, holistische denkers, mechanisch inzicht, doorgaans sterk ondernemende kwaliteiten.
  • ADHD: hyperfocus, creatief, inventief, spontaan, energiek.

Aandachtspunten

Er gaan al veel goede verhalen de ronde. Grote techbedrijven als Hewlett-Packard en Microsoft zijn allemaal initiatieven gestart. Een van de mooie voorbeelden in het artikel is ULTRA. Zij hebben ongeveer 30 mensen in dienst, waarvan driekwart een stoornis in het autisme-spectrum heeft. En met deze mensen, waarschijnlijk júist met deze mensen, behalen ze bovengemiddeld goede resultaten.

Wel zijn er wat aandachtspunten. Zo kun je niet zomaar mensen op sollicitatiegesprek uitnodigen en hopen dat het wel goed komt. Sommigen hebben moeite met oogcontact, of kunnen hun verhaal niet meteen in een vlotte elevatorpitch op tafel leggen. Niet erg, maar wel iets om rekening mee te houden. Maak de gesprekken zo gestructureerd en toegankelijk mogelijk, en train je huidige mensen om hun eigen vooroordelen te onderzoeken.

Bron: Forbes

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer