Jongeren aantrekken? Wees innovatief en ondernemend

0

Bedrijven die jongeren willen aantrekken, doen er goed aan een innovatieve en ondernemende cultuur voor hen te creëren. Daarnaast vinden ze een goede werk-privé-balans het belangrijkst.

Dat blijkt uit onderzoek van Universum onder tienduizenden studenten.

Het gaat om wereldwijd onderzoek, waarbij ook Nederland is onderzocht. Het is met name interessant omdat werkgevers een goed beeld krijgen van hun toekomstige arbeidspopulatie.

Carrièrewensen

In het onderzoek is onder meer gekeken naar carrièrewensen van studenten. Opvallend is dat goede arbeidsvoorwaarden helemaal nergens in het rijtje wensen voorkomen. En dat terwijl bedrijven er doorgaans zoveel geld aan kwijt zijn.

Het allerbelangrijkst is dus dat mensen ondernemend (entrepreneurial) en creatief/innovatief aan het werk kunnen gaan. Ook vinden ze het belangrijk om intellectueel uitgedaagd te worden in het werk wat ze doen. Ook willen ze graag toegewijd zijn aan een hogere zaak waardoor ze het gevoel hebben bij te dragen aan een goed doel. Minder belangrijk is het om een internationale carrière te hebben, om zekerheid te hebben of om autonoom enonafhankelijk te zijn. Uiteraard gaat het om antwoorden van studenten zonder daadwerkelijke werkervaring. In de praktijk kan de laagste score (autonomie) misschien weleens de hoogste blijken te zijn.

Populaire werkgevers

Studenten hebben een sterke voorkeur voor kleine werkgevers, in elk geval onder de 1.000. Een van de onderzoekers, Jonna Sjövall, vindt dat wel verklaarbaar. In een artikel op Universum zegt hij: ‘Deze generatie noemen we ook weleens Generatie Impact. Want dat is wat ze willen hebben in hun werk: impact. Ze willen gedurende die 40 uur in de week het verschil kunnen betekenen. En het is heel logisch dat dat makkelijker is bij een klein bedrijfje, dan bij een grote moloch met 8 managementlagen.’

Grote bedrijven populair

Toch zijn de meest populaire organisaties om voor te werken, ook in Nederland, wel degelijk grote bedrijven. Hier gaat het om Heineken, KLM, Google, Nike, Apple, Tesla, Coca-Cola, Unilever, L’Oréal Group en Coolblue. Op drie Nederlandse bedrijven na, gaat het (in de top10) inderdaad allemaal om Amerikaanse multinationals.
De lijst is daarnaast ook uitgesplitst naar sector (legal, humanities, etc). Opvallend daarbij is dat de Rijksoverheid steevast behoorlijk hoog scoort. Hoewel het bij de Rijksoverheid vaak grote organisaties betreft, verwacht men er kennelijk wel veel impact op de maatschappij te kunnen hebben.

Wereldwijde resultaten

Wereldwijd zijn Google, Goldman Sachs, Apple, EY en PwC de meest populaire bedrijven bij studenten. Ook dat is wellicht opvallend. De naweeën van de kredietcrisis zijn nog steeds voelbaar, waarbij drie van de vijf bovenstaande partijen (min of meer) in de financiële dienstverlening opereren. Goldman Sachs was zelfs een van de hoofdschuldigen aan de crisis. Het is de vraag hoe de Generatie Impact dat aan zichzelf verkoopt.

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.