Is Snapchat de plek om jongeren te recruiten?

0

Hamburgerketen McDonalds wil deze zomer via Snapchat 250.000 jongeren recruiten voor vakantiewerk. Daarmee is het de eerste grote werkgever die deze serieuze stap neemt.

Voor wie geen kinderen in de tienerleeftijd heeft: Snapchat is een razendpopulaire app op je telefoon. Jongeren gebruiken het om veel en vooral snel met elkaar te communiceren. De app heeft inmiddels 100 miljoen gebruikers, die dagelijks samen naar meer dan 10 miljard video’s kijken.

McDonalds

Nu de vakantieperiode er weer aankomt, moest McDonalds wat bedenken. Jaarlijks wordt het namelijk steeds moeilijker om geschikte tieners te vinden die hamburgers willen bakken. Volgens het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics is de pool jongeren al sinds eind jaren 70 aan het afnemen.

Dus keek de fastfoodketen naar innovatieve manieren. Jez Langhorn, senior director HR zegt: ‘We kijken altijd naar nieuwe manieren om mensen binnen te halen. We dachten dat Snapchat wel een goede manier was. We willen jongeren graag ontmoeten op de plek waar ze zijn… in dit geval hun telefoon.’ Het bedrijf is binnenkort trouwens ook op zoek via Spotify en Hulu. Het bedrijf zegt dat meer dan de helft van de werknemers jongeren tussen de 16 en 24 zijn. Voor veel van hen is McDonalds de eerste werkgever.

10 seconden-video

Het recruitmentproces is afgekeken van Australië waar men een pilot heeft gedaan. Jongeren kregen daar een advertentie te zien waarin werd verteld hoe leuk het is om bij het bedrijf te werken. Vervolgens kon je daar doorswipen naar een recruitmentpagina. Daar worden jongeren uitgenodigd om in maximaal 10 seconden iets over zichzelf te vertellen. En daaruit selecteert de gele M de beste kandidaten.

In de Amerikaanse procedure gaat het er nét iets anders aan toe:

 

 

 

 

 

 

 

 

Risicovol

Recruiters zijn soms wat behoudend, dus het is een interessante stap die McDonalds hiermee neemt. Wordt Snapchat hiermee interessant voor alle bedrijven? Eigenlijk alleen als je doelgroep er veel gebruik van maakt. Net als met alle andere kanalen.

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer