Is recruiten via WhatsApp de toekomst?

3

Met name onder jongeren is het een hype aan het worden om een vacature via WhatsApp met vrienden te delen. Een grote vooruitgang op de sollicitatiemarkt, want dit biedt voor zowel de werkgever als de werknemer voordelen: de juiste personen in een korte tijd.

De key to success zou zijn om de jongeren te volgen in de digitalisering, volgens Rene Herremans, manager employer branding bij Albert Heijn. Hij merkt dat het bereik onder jongeren groot is. ‘Jongeren communiceren veel via WhatsApp en wij volgen ze daarin. Het gaat snel en het is goedkoop, want ze delen de vacature gratis met hun netwerk. Dat doen ze selectiever dan via openbare kanalen zoals LinkedIn of Twitter. We verwachten dat medewerkers die via WhatsApp bij ons solliciteren dan ook beter bij onze winkel passen en langer blijven’.

Loopbaandeskundige Aaltje Vincent is verrast door de snelheid van het medium. ‘Het is nog laagdrempeliger en dichter op de huid dan Twitter of Facebook. En meer privé. Je wilt niet altijd openlijk zeggen: is dit iets voor jou? Als je ergens een vacature ziet, kun je meteen een fotootje schieten en doorsturen. Hoor je in het nieuws dat ergens banen vrijkomen, dan app je dat gauw naar iemand die een baan zoekt in die sector. (…) WhatsApp is net het dorpsplein van vroeger’.

Leon Willemsens, directeur van het bureau Netwerven, merkt op dat WhatsApp op twee manieren werkt. ‘Een app kan een miljoenenpubliek bereiken, maar het werkt ook als een filter. Als je een vacature via het adressenboekje van je werknemers kunt verspreiden, krijg je minder sollicitanten maar wel van uitmuntende kwaliteit. Dat scheelt je tijd, en tijd is geld.’

Bron: Volkskrant

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. Ja, via Whatsapp kan een bericht snel worden gedeeld. Maar de wens is ook hier de vader van de gedachte, want nu gaat de selectie dus twee keer fout. De eerste keer omdat mensen elkaar de vacature doorspelen, de tweede keer omdat de recruiter zijn standaard fouten maakt.
    De echte toekomst van selecteren zit in specifieke netwerken voor personeel-management zoals Agamedes.

  2. Ik denk dat Whatsapp voor bepaalde sectoren best interessant kan zijn. Echter voor de wat specialistische banen op HBO en WO niveau zal dit niet het juiste medium zijn.

    Ik zie al veel veranderingen op de arbeidsmarkt ontstaan, behalve de manier van werven en selecteren, die blijft nog eigenlijk nog net zoals vroeger.

    Er komt wel een omslag denk ik, omdat W&S best een intensief en relatief duur traject is. De werkgever/ opdrachtgever zal gaan zoeken naar nieuwe mogelijkheden om op een snellere manier aan gekwalificeerd (flexibel) personeel te komen.

    Maar of Whatsapp daar geschikt voor is, nee.

  3. Dick Klinkhamer op

    AH is als werkgever beslist geen graadmeter voor anderen.
    Het is kijkend naar de leeftijd samenstelling van de bevolking ook niet aan te bevelen om je als recruiter en ook ondernemer uitsluitend op de jonge generatie te richten.
    Check het CBS (google sleutel: leeftijd bevolking –> "bevolkingspyramide"). Het maakt tevens duidelijk welke 'klanten' in de meerderheid zijn in de komende decennia….
    En de noodzaak om je employer branding op orde te hebben!