‘HR, staar je niet blind op één manier van adverteren of communiceren’

0

Waarop klikken mensen vaker: een afbeelding of een video? Een experiment van Bas van de Haterd leidde tot verrassende uitkomsten. Maar wat kan HR daarmee?

Eigenlijk was het een uit de hand gelopen discussie, erkent ‘professioneel bemoeial’ Bas van de Haterd. ‘Met Martijn Hemminga organiseer ik het event Talent Acquisition-Live (TA-Live). Hiervoor wilden we adverteren op Facebook. Martijn was ervan overtuigd dat we dat moesten doen met een video, omdat dat volgens hem veel meer kliks zou opleveren. Maar video’s trekken mijn aandacht eigenlijk nooit zo. Mij spreken afbeeldingen juist veel meer aan.’

Nederlanders klikken op foto’s

Om een lang verhaal kort te maken: Van de Haterd liet twee verschillende Facebook-ads tegelijkertijd draaien, een fotoadvertentie en een videoadvertentie. Hoewel het een klein onderzoekje is, zijn de uitkomsten te interessant om links te laten liggen. Van de Haterd: ‘Wat bijvoorbeeld opviel, was dat mannen veel meer klikten op videoadvertenties dan vrouwen. Dat had ik niet verwacht. Net als dat jonge vrouwen meer op fotoadvertenties klikten dan op videoadvertenties. Ook bijzonder: Nederlanders klikten meer op foto’s, 1568 keer, dan op video’s, 920 keer.’ En zo is er meer dat opvalt. Fransen en Ieren zijn overall enorme ‘kliklanden’, of het nu foto’s of video’s betreft. Duitsers klikken vooral op video’s, enzovoort, enzovoort.

Diffuse doelgroep

Grote vraag is nu: wat kun je als HR met dit uiterst diffuse beeld? Waarbij er dus enorme verschillen bestaan tussen hoe landen, geslachten en leeftijden omgaan met afbeeldingen en video’s. Het is wat gevaarlijk om het experimentje van Van de Haterd te vertalen naar een HR-advies. Toch doet Van de Haterd een poging. ‘Realiseer je als HR dat je vaak ook met een diffuse doelgroep te maken hebt, intern en extern. Met mensen met eigen voorkeuren. Staar je dus niet blind op één specifieke manier van adverteren of communiceren. Al dan niet gedreven door een vooroordeel, zoals dat bij Martijn en mij het geval was. Kies niet voor ofwel video ofwel foto, maar voor beide.’

Podcasts

Een voorbeeld van een organisatie die dat volgens Van de Haterd goed doet, is Bol.com. ‘Zij hebben onlangs een nieuwe Werken bij-site gelanceerd. Daar staan allerlei afbeeldingen op, maar die combineren ze slim met video’s. En met podcasts, zodat mensen bijvoorbeeld in de trein kunnen luisteren naar hoe het is om te werken bij Bol.com. Zo een gecombineerde benadering van je doelgroep werkt mijns inziens het best.’

Lees meer over:

Over Auteur

Paul Poley

Paul Poley is freelance-auteur voor XpertHR Actueel.

Reageer