‘HR moet menselijk contact behouden in recruitmentproces’

0

Het recruitmentproces wordt steeds meer geautomatiseerd. Dat komt doordat automatisering het selectieproces vergemakkelijkt en versnelt. Toch moet HR het menselijk contact niet verliezen om topkandidaten aan te trekken en te behouden. 

Binnen het werving- en selectieproces is menselijk contact onmisbaar. Dat blijkt uit onderzoek van vacaturebank Indeed onder vijfhonderd sollicitanten. Deze werkzoekenden willen niet alleen een bijpassende baan, maar zijn ook op zoek naar een klik met de werkgever. In elk stadium binnen dit proces verwachten zij dat er een vertrouwensband wordt opgebouwd. Sander Poos, managing director Benelux van Indeed: ‘Als toekomstige werkgevers niet snel reageren, beschadigen zij in het ergste geval hun reputatie als werkgever en verkleinen zo hun talentenpool. Mijn advies is dan ook: behandel kandidaten alsof ze de beste klanten van de organisatie zijn.’

Oprechte interesse

Naast een vlotte reactie helpt het ook om oprecht interesse te tonen in de toekomstige medewerkers. Door naar hun achtergrond en hobby’s te vragen en erop in te gaan, wordt er een vertrouwensband opgebouwd. Zo gaf 41 procent van de ondervraagden daadwerkelijk toe dat zij het snelst een band hadden met een oprechte gesprekspartner.

Ook de eerste indruk van HR en medewerkers is van belang. Meer dan de helft van de sollicitanten vindt een prettige werkomgeving en een leuke werksfeer belangrijker dan een forse loonsverhoging. HR kan daarom het best zorgen voor goede eerste indruk én een goede sfeer en werkomgeving.

  • Door de turbulente arbeidsmarkt is het niet makkelijk om de juiste mensen te vinden. Daaom geeft recruitmentexpert Gusta Timmermans tips aan HR. Download de whitepaper!

 

Bron: Indeed

Lees meer over:

Over Auteur

Sacha Luijkx

Sacha Luijkx is redacteur bij XpertHR Actueel. Met haar perfectionistische en pro-diversiteitsblik voorziet zij jou van alles wat je moet weten rondom HR.

Reageer