‘HR, begin tijdig met werving- en selectieproces’

0

‘HR moet goed voorbereid zijn om iemand aan te kunnen nemen. Denk daarbij aan het op orde hebben van de website, een vacatureformat en weten waar de doelgroep zit.’ Recruitmentexpert Gusta Timmermans geeft u hier tips over tijdens het XpertHR College op 17 oktober.

Wat maakt werving en selectie lastig voor HR?

‘HR-professionals hebben vooral te weinig tijd, omdat het HR-takenpakket erg breed is. Dit is vaak de reden dat zij laat zijn met het opstellen van een vacature. Vandaag beëindigt iemand zijn contract, morgen moet er een nieuwe vacature zijn. We moeten de onvoorspelbaarheid voor zijn. Dat kan met Artificial intelligence (AI), dat uitgaat van het gebruik van grote hoeveelheden data, en het herkennen van patronen daarin. Op dit moment zijn we nog niet zo ver in Nederland, maar het komt al wel meer op. Bedrijven zoeken nu nog ad-hoc. Vandaag zetten we een vacature online, dus vandaag gaan we ermee aan de slag. Maar het is effectiever om goed te kijken naar de in-, uit- en doorstroom.’

‘Het is daarom makkelijker om mensen in een pool te zetten. Daarbij moeten we de AVG niet vergeten in verband met het opslaan van data. Maar zolang de kandidaat om het half jaar toestemming geeft, dan mag dat wel. Alles moet continu in orde zijn: houd uw website up-to-date, weet hoe u vacatures opstelt en weet waar uw doelgroep zit, zodat u altijd klaar bent om iemand aan te nemen.’

Wat is een aandachtspuntje voor HR?

‘HR vindt de krappe kandidatenmarkt over het algemeen best uitdagend. Naar mijn mening is het een mooi aandachtspuntje om meer aandacht te hebben voor de skills van de hiringmanagers die het gesprek doen. HR is daarbij verantwoordelijk voor de opleiding van mensen in het bedrijf. Het is dus de rol van HR om de mensen te coachen die het sollicitatiegesprek voeren: hoe voert de manager het gesprek, welk gevoel geeft hij/zij de kandidaat en wat is de follow-up? Er is inmiddels een nieuwe leermethode, zoals een Virtual Reality selectietraining. Hierdoor werken professionals op een innovatieve manier aan hun gespreksvaardigheden.’

Zoveel tips, maar wat werkt nou echt?

‘Bedrijven als Google, Apple en Facebook hebben allemaal strikte recruitmentprocessen. Zodra u als HR-professional de processen goed doorvoert, is de basis gelegd voor de organisatie. Naast strikte recruitmentprocessen zijn merkambassadeurs ook mooie mogelijkheid om het werving- en selectieproces te versterken. Alle mensen die werkzaam zijn in uw organisatie, kunnen hun functie uitbreiden door ook referral recruiter te zijn. Dat houdt in dat een medewerker vacatures deelt binnen diverse netwerken. Daarbij draagt diegene niet zomaar iemand aan, dus is er al een selectie gedaan. De potentiële kandidaat is vaak ook extra loyaal, omdat hij of zij is aangedragen door een ‘bekende’. Tot slot is het belangrijk om te weten wat uw doelgroep bezighoudt en om kandidaten te behandelen zoals u zelf behandeld wil worden.’

Arbeidsmarkttrends

‘Om beter te kunnen anticiperen op een krapper wordende arbeidsmarkt is het goed om inzicht te hebben in een aantal arbeidsmarkttrends, waaronder vaste banen en flexbanen. Vaste werknemers worden namelijk steeds minder vaste werknemers en flexkrachten worden ook steeds minder flexkrachten. Tegelijkertijd veranderen steeds meer flexbanen weer in vaste banen, omdat werkgevers én werknemers toch kiezen voor de zekerheid van een vast dienstverband. De arbeidsmarkt blijft veranderen en zo ook de trends, waarover ik graag meer vertel tijdens het XpertHR College.’

  • Recruitmentexpert Gusta Timmermans is op 17 oktober 2018 de gastspreker tijdens het webinar XpertHR College over innovatieve recruitment en de wervingsstrategie. Meld u aan!

 

Lees meer over:

Over Auteur

Sacha Luijkx

Sacha Luijkx is redacteur bij XpertHR Actueel. Met haar perfectionistische en pro-diversiteitsblik voorziet zij u van alles wat u moet weten rondom HR.

Reageer