Hoe verbeter je de onboarding?

0

Wie zijn oor regelmatig bij werknemers te luisteren legt, weet dat onboarding hier en daar misschien nog wat verbeterd kan worden. Met een ineffectieve onboarding kan tijd en geld verspild worden.

Een op de drie nieuwe mensen is binnen zes maanden alweer weg, blijkt uit onderzoek. Wil je ervoor zorgen dat de match een succes wordt, en je dus niet weer op zoek moet, dan gaat het werving- en selectieproces dus eigenlijk nog een tijdje door, betoogt de auteur van deze white-paper. Hij schreef het lijvige stuk op basis onderzoek onder 1.000 mensen.

Vermijdbare redenen vertrek

Als mensen gevraagd wordt naar de reden van het zo vlugge vertrek, dan geven ze de volgende antwoorden:

  • 23 procent zegt: “Ik kreeg geen heldere taakomschrijving met verantwoordelijkheden.”
  • 21 procent zegt: “Ik wilde meer scholing en training.”
  • 17 procent zegt: “Een vriendelijke of behulpzame collega had het verschil kunnen maken.”
  • 12 procent zegt: “Ik werd niet gezien in mijn specifieke bijdragen.”
  • 9 procent zegt: “Ik had meer aandacht willen hebben van leidinggevende en collega’s.”

Dat zijn vertrekredenen waar op zich natuurlijk best wat aan te doen is. Zeker voor wie bedenkt dat 32 procent helemaal geen onboarding heeft gehad, en 15 procent daarom zegt te zijn vertrokken. Dat zijn een hoop verspilde recruitment-euro’s.

De whitepaper geeft bij elke vertrekreden goede tips voor verbetering. Ze zijn zeker de moeite waard.

Rol van HR

Interessant is om nog even te kijken naar de rol van HR. Maar liefst 91 procent van HR denkt dat het proces van onboarding verbeterd kan worden. En 43 procent denkt dat veel tijd en geld verspild wordt door ineffectieve onboarding (wat niet raar is als zoveel mensen binnen een half jaar weer vertrekken). Bijna de helft van de HR-professionals denkt dat per jaar zo’n 10.000 dollar wordt verspild.

De drie A’s van onboarding

Vervolgens geeft de auteur nog drie tips voor HR om mensen een welkom gevoel te geven.

Accommodations – zorg dat het aan mensen niks ontbreekt. Te vaak werkt van alles nog niet op de eerste werkdag, telefoons en laptops die nog aangesloten moeten worden, schrijfmateriaal wat niet aanwezig is, et cetrea. Zorg gewoon dat het klopt en iemand meteen kan beginnen. Leid mensen rond door het bedrijf, zodat ze ook over de juiste kennis beschikken. En natuurlijk: vertel ze (misschien niet op de eerste dag, maar wel zo snel mogelijk) precies wat ze nodig hebben om goed te kunnen functioneren.

Assimilate – zorg ervoor dat mensen makkelijk opgenomen worden in de groep. Twee tips zijn extra het vermelden waard. Beleg een bijeenkomst met de afdeling en doe een voorstelrondje waar ook een speels element in zit (bijvoorbeeld een persoonlijke vraag), zo is het veel makkelijker voor een nieuweling om zich tot de rest te verhouden. En geef mensen een mentor/buddy aan wie ze vragen kunnen stellen. Bij voorkeur iemand die een vergelijkbare functie heeft, en die níet de nieuwe leidinggevende is.

Accelerate – zorg ervoor dat mensen snel meters kunnen maken in hun nieuwe functie. Eén tip die we er hier uitlichten: communiceer helder en structureel je verwachtingen. Hoe ziet succes er uit, en waar meet je dat aan af? Mensen moeten snappen waar je naar op zoek bent om je dat te kunnen geven.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer