Hoe onboarding HR en recruitment verenigt

0

Regelmatig komen de doelstellingen van HR en recruitment, ondanks dat ze vaak onder dezelfde afdeling vallen, niet overeen. De overdracht van een sollicitant van recruitment naar HR verloopt daarom niet altijd even soepel, zo constateert Jeana Quigley.

De candidate experience hoeft niet te eindigen na het W&S-traject. Nieuwe medewerkers moeten ook nadat ze hun contract hebben getekend in de watten gelegd worden.

Het inwerktraject (onboarding) is belangrijk bij die overgang van recruitment naar HR. In een studie constateerde Deloitte dat 4% van de nieuwe medewerkers het na een rampzalige eerste werkdag voor gezien houdt. 22% stopt er binnen 45 dagen mee.
Voor retentie is een goed inwerktraject van wezenlijk belang. En als recruiter wil je dat de positieve ervaringen met het W&S-traject voortgezet worden op de werkplek. HR en recruitment zijn dus beide gebaat bij een goed inwerktraject.

Hoe zorg je voor een naadloze overgang van kandidaat naar werknemer?
1. Ontwikkel het inwerktraject gezamenlijk. Recruiters begrijpen wat sollicitanten willen, terwijl HR beter begrijpt wat medewerkers willen. Door samenwerking wordt een veel beter inwerktraject samengesteld, zodat het verloop wordt teruggedrongen.
2. Maak verwachtingen die gewekt zijn tijdens het W&S-traject waar. Recruiters verkopen een baan en de werkgever aan de (ideale) kandidaat. Daarbij wekken ze verwachtingen over bijvoorbeeld de cultuur, loopbaanvooruitzichten en de arbeidsvoorwaarden. Recruiters moeten uiteraard realistisch zijn. HR moet het vervolgens waarmaken. Niemand houdt er immers van om voor de gek gehouden te worden.
3. Geef nieuwe medewerkers de baan waarop zij gesolliciteerd hebben. Een groot deel van de medewerkers die in de eerste maanden na indiensttreding opstapt doet dat omdat de functie-inhoud niet overeen komt met hetgeen zij hadden verwacht.
4. Recruiters, HR en managers moeten hetzelfde beeld hebben bij de functie. In de vacaturetekst en tijdens de selectiegesprekken komt dit terug. De recruiter moet ook na indiensttreding zichtbaar zijn. De recruiter heeft het meeste contact gehad met de nieuwe medewerker. De nieuwe medewerker vertrouwt de recruiter. Op de eerste werkdag is dat het meest bekende gezicht. De recruiter kan het beste, zeker de eerste paar dagen, regelmatig even langslopen bij de nieuwe medewerker en even checken hoe het gaat.
5. Zorg ervoor dat nieuwe medewerkers succesvol kunnen zijn. Mensen willen niet alleen maar een andere baan. Ze willen betekenisvol werk doen en succesvol zijn. Training is een belangrijk onderdeel van het inwerktraject, zodat nieuwe medewerkers snel productief zijn. HR kan voortbouwen op de loopbaanvooruitzichten die de recruiter geschetst heeft door het gesprek aan te gaan over ontwikkel- en carrièremogelijkheden.

Een nieuwe werkgever heeft slechts een korte tijd om aan de nieuwe medewerker te laten zien dat deze de juiste keuze heeft gemaakt. Door de doelstellingen van HR en recruitment te verenigingen tijdens het inwerktraject wordt het goede gevoel van de nieuwe medewerker versterkt.

Recruiters moeten zowel aan retentie als aan het vervullen van de vacature denken. HR-professionals moeten naar retentie kijken en een voortzetting van de candidate experience tijdens het inwerktraject (en daarna) bieden. Dan komen de doelstellingen van HR en recruitment overeen en raken nieuwe medewerkers niet gedesillusioneerd.

Bron: OC Tanner

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.