Hoe meet je de ‘quality of hire’?

0

De quality of hire is volgens de Linkedin Global Recruiting Trends 2017 een van de belangrijkste dingen waar HR-professionals om geven. Simpelweg omdat personeel het kostbaarste bezit is, en we bovendien graag met leuke mensen werken. Maar nog belangrijker: als 40 procent van de bedrijven over tien jaar niet meer bestaat (en die schattingen zijn er), dan is het inhuren van de juiste mensen zelfs cruciaal om als organisatie te overleven.

De quality of hire laat zien hoe effectief je bent in het inhuren van de juiste mensen. Maar hoe meet je die quality of hire nou eigenlijk? Grofweg zijn er drie manieren, zoals blijkt uit dit artikel.

1. Hoger behoud

Zorg ervoor dat je meer mensen binnenboord houdt. Met andere woorden: verhoog je retentie-cijfers. De gedachte erachter is simpel: een gemiddelde werknemer vervangen kost zo’n 3.400 dollar. Naarmate iemand meer verdient, wordt ook dat bedrag hoger. Als het je lukt om mensen vaker en langer bij je bedrijf te houden, scheelt dat dus aanzienlijk in de kosten. Overigens is dat niet alleen goed voor het bedrijf, maar ook voor de positie van HR. Immers: als je aan de directie kan laten zien wat jouw inspanningen het bedrijf aan kosten bespaart, dan dwingt dat automatisch respect af. De formule om behoud van nieuw personeel te meten is: aantal mensen dat blijft werken binnen een bepaalde periode / aantal mensen dat in dienst is genomen X 100.

2. Tijdsduur

Time to fill is volgens LinkedIn het aantal dagen wat nodig is om een bepaalde vacature te vervullen. Uit onderzoek blijkt dat het gemiddeld gaat om 42 dagen. Dat nummer is overigens vrij stabiel, behalve tijdens momenten van een overspannen arbeidsmarkt. Als de gemiddelde cost per hire 4.129 dollar is, dan weet je dat elke dag 98 dollar kost. Elke dag die je kunt besparen is dus mooi meegenomen. Of beter gezegd: als je sneller bent dan je concurrenten, heb je al een strategisch voordeel.

3. Tevredenheid

Daarnaast kun je kijken naar de tevredenheid over het nieuwe personeel. Managers geven recruiters vaak niet hoger dan een zesje, dus er is wel wat ruimte voor verbetering.
De tevredenheid kan makkelijk gemeten worden met een simpel vragenlijstje. De belangrijkste vraag daarop zou moeten zijn: op een schaal van 1 tot 10, hoe tevreden ben je met de nieuwe werknemer? Als je meer vragen stelt, kun je specifiekere dingen meenemen over de kwalitatieve match.
En hoewel dit misschien oppervlakkig lijkt, is het dat helemaal niet. Vaak zijn er namelijk enkele toptalenten die disproportioneel bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Men zegt weleens dat de beste 5 procent verantwoordelijk is voor 26 procent van het totale resultaat. Kijken naar de kwaliteit door de tevredenheid te meten, is dus wel degelijk een zeer goede manier.

Bron: Cornerstone on Demand

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer