Helft ondernemingen heeft geen employer brand

0

Volgens onderzoek van CareerBuilder geeft de helft van de HR-managers aan dat hun organisatie geen employer brand heeft.

In een ander onderzoek van CareerBuilder onder werkzoekers wordt in kaart gebracht wat de (verborgen) kosten zijn voor werkgevers zonder employer brand.

Voor veel werkzoekenden telt het imago van de werkgever mee in hun overweging om er te solliciteren. Sterker nog, organisaties met een sterk employer brand zouden zelfs lagere salarissen kunnen bieden. Deze organisaties zijn zo populair dat de helft van de sollicitanten zelfs met 15% minder salaris genoegen zouden nemen om er te werken.

De factoren die ervoor zorgen dat werkzoekenden genoegen zouden nemen met een lager salaris:

  • Als een organisatie veel positieve persaandacht krijgt (78%)
  • Als vrienden zeggen dat het een goede werkgever is (74%)
  • Als organisaties veel indruk maken met hun sollicitatieproces (74%)
  • Als een organisatie online veel positieve aanbevelingen krijgt (72%)

Natuurlijk zou het niet slim zijn van organisaties met een goed imago om direct de salarissen te verlagen. Wel geeft het de kracht van een employer brand aan.
Sterke employer brands trekken medewerkers aan die creatiever en productiever zijn, omdat deze medewerker geloven in de missie van hun werkgever en zich daarvoor inzetten.
Daar komt bovenop dat een sterk employer brand helpt bij het aantrekken en behouden van de beste talenten en bij het beperken van (ongewenst) verloop.

Een sterk employer brand zorgt voor sterke merken
Negatieve percepties over een werkgever hebben direct invloed op (consumenten)merken. Ook negatieve ervaringen met een werkgever dragen bij aan het minder aantrekkelijk vinden van de producten en diensten van de betreffende organisatie.

Sollicitanten die een teleurstellende ervaring hebben tijdens het sollicitatieproces, zoals een gebrek aan reactie, een onbeschofte recruiter of een haperend webformulier, projecteren deze ervaringen op de producten en diensten van de organisatie. 

Andere gevolgen:
• 78% van de ontevreden sollicitanten vertelt vrienden en familie over zijn of haar ervaringen
• 25% van de ontevreden sollicitanten koopt minder producten van de betreffende organisatie
• 17% uit de onvrede via sociale media

Het ontwikkelen en onderhouden van een employer brand, inclusief een vlekkeloos sollicitatieproces, draagt bij aan het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers. Bovendien voorkomt het consistent uitdragen van het employer brand dat klantloyaliteit en merk-imago een deuk oplopen. 

Deze interpretatie van onderzoeksresultaten naar de verborgen kosten van het ontbreken van een employer brand is te lezen op het blog van TLNT

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.