Grootste ergernis bij solliciteren: geen reactie

1

Werkzoekenden ergeren er zich bij een sollicitatie het meest aan als het aangeschreven bedrijf niet reageert. Van de werkzoekenden blijkt 70% dit de vervelendste ervaring bij solliciteren te vinden.

Dat blijkt uit een onderzoek van uitzendbureau Unique onder 2.139 mensen. Ook de standaardreactie van de betrokken recruiter wordt niet erg op prijs gesteld, hoewel minder mensen zich hieraan ergeren; 19 procent zegt dit vervelend te vinden.

Dat bedrijven de werkzaamheden mooier voorstellen dat ze in werkelijkheid zijn blijkt voor 6 procent van de sollicitanten storend te zijn. En 5 procent van de ondervraagden ergert zich er aan als de organisatie het cv van de kandidaat niet goed blijkt te kennen.

Volgens directeur Raymond Puts van Unique kost het sollicitatietraject organisaties veel tijd. ‘Het komt regelmatig voor dat organisaties sollicitanten niet op de hoogte stellen van het verloop van het proces. Om het bedrijfsimago positief te houden is het een minimale effort om sollicitanten op zijn minst een bevestiging of afwijzing te sturen.’

Bron: Unique

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Een remedie is om per mail opheldering te vragen.
    Als er geen excuus volgt of slechts een onbevredigend antwoord, stuur je jouw reactie daarop – uiteraard in nette, maar niet mis te verstane woorden – niet alleen naar de recruiter, maar ook naar de directie, naar het algemene emailadres en naar alle andere jouw bekende emailadressen van het betrokken bedrijf.
    Zo wordt bij het personeel van dat bedrijf bekend hoe men daar met kandidaten omgaat.
    En dat vindt de bedrijfsleiding niet fijn.
    Fatsoen moet je soms gewoon afdwingen.