Een game als assessment

1

Om het recruitmentproces beter te laten aansluiten bij de beoogde doelgroep en om het proces efficiënter te laten verlopen worden steeds vaker games ingezet.

Toch zijn het nu nog vooral technologie-gerelateerde organisaties die games tijdens het recruitmentproces inzetten. In dit geval betreft het Upstream, een leverancier van mobiele marketing technologie. Ze hebben een online game ontwikkeld voor de functie van marketing campagnemanager.

Op de campagnepagina wordt eerst uitgelegd wat Upstream voor organisatie is en wat de functie inhoudt. Vervolgens wordt ‘de uitdaging’, inclusief spelregels, op quasi grappige wijze nader toegelicht. Wat te denken van: "Having a top score at ‘Angry Birds’ will not help, but respect if you’re in the worldwide top 100." of "Once you’ve started, there is no way back, you cannot save or pause or go back or whatever else your sick mind can think of."

Alvorens kandidaten de game kunnen gaan spelen worden adresgegevens en het cv gevraagd. Daarna wordt meermaals benadrukt dat de game 60 minuten duurt en niet gestopt of gepauzeerd kan worden. "So walk your dog, switch your mobile to ‘Airplane mode’, visit the bathroom if you need to and let’s go!"

De game bestaat uit zeven missies of vragen. Een van de vragen luidt bijvoorbeeld: "Als je Skype zou moeten promoten, op welke eigenschappen zou jij dan de nadruk leggen?"

Deze game, inclusief ‘toelichting’ zal zeker aansluiten bij de beoogde doelgroep en scheidt, doordat een score wordt toegekend aan spelers van de game, meteen het kaf van het koren.

Op het blog van ere.net wordt de game besproken. De game zelf, inclusief toelichting, is te vinden op de site van Upstream.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Nikola Pavloff op

    Waarom die misleidende titel?

    Games als wervingsinstrument is niets nieuws. Dat is, ook in Nederland, al vele malen gedaan. Games als assessment (beoordeling van een competentie) zijn nog niet vaak vaak.

    De titel maakte mij nieuwsgierig, het artikel is niet nieuws waardig.