Diversiteit werkt alleen als je het goed doet

0

Bij sommige bedrijven levert diversiteit geld op, bij andere juist alleen maar problemen. Hoe kan dat? En hoe kun je ervoor zorgen dat diversiteit winstgevend wordt? HR-goeroe John Sullivan legt in dit artikel uit hoe je er het beste mee aan de slag kunt.

Sommige bedrijven die met diversiteit bezig zijn, doen dat omdat het ‘moreel juist’ is. De meeste organisaties zien echter dat diversiteit gewoon goede businesskansen biedt. Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat diversiteit kan leiden tot double-digit-stijgingen in de omzet. Het mechanisme achter de winst van diversiteit laat ik hier even onbesproken. Sullivan noemt het wel in zijn stuk, maar ik veronderstel het voor het gemak maar even als algemeen bekend.

Spiegel je klantpopulatie

Als het je doel is om via diversiteit je omzet te verhogen, dan moet je dat volgens Sullivan niet in het wilde weg doen. Daarom introduceert hij de term “customer reflection diversity”, wat neerkomt op: zorg ervoor dat al het klantcontact divers plaatsvindt. De uitnodiging is dus: identificeer alle plekken waar klanten in aanraking komen met jouw organisatie, en diversificeer díe functiegroepen. Alle andere plekken mag je natuurlijk ook divers maken, maar dat heeft op de omzet in elk geval geen effect.

Dat heeft het ongemakkelijke vervolg dat het diverser maken van bijvoorbeeld je sales-functie véél effect heeft, terwijl het (economisch gezien) geen enkel nut heeft om allerlei staffuncties (zoals HR) diverser te maken. Je verkoop stijgt namelijk vooral wanneer klanten zich herkennen in de mensen die ze tegenover zich hebben. Ook in functies rond productinnovatie is het profitabel om je personeel diverser te maken. Stel jezelf de checkvraag: hoe belangrijk én hoe frequent is iemands contact met klanten? Wanneer je eenmaal de belangrijkste functies in kaart hebt gebracht, kun je nieuwe mensen gaan werven.

Waar let je op bij diversiteit?

De basis is heel makkelijk: breng je klanten in kaart, en kijk of je daar misschien nog nieuwe klantgroepen aan toe wil voegen. Vervolgens ga je ze recruiten. Denk bij diversiteit in elk geval aan de volgende groepen:

  • Mannen van alle leeftijden
  • Vrouwen van alle leeftijden
  • Mensen met een kleurtje
  • Mensen die in andere delen van de wereld geboren zijn; zorg daarbij voor een goede spreiding
  • Mensen met handicaps
  • Mensen uit de LBGTQ-gemeenschap
  • Mensen met verschillende opleidingsniveaus
  • Mensen die anders naar dingen kijken. Tien techneuten bij elkaar zien minder dan zeven van hen plus een kunstenaar, econoom en socioloog. Vooral deze laatste groep (anders naar de wereld kijken) is moeilijk te identificeren. Je moet op cv’s soms wat tussen de regels door lezen om erachter te komen.

Bron: Eremedia

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer