Digitaal Werven Award gaat naar Bol.com

0

Bol.com geeft sollicitanten de beste online kandidaatervaring in Nederland. Het bedrijf nam de Digitaal Werven Award in ontvangst en geeft een gouden tip aan HR.

De organisatie Digitaal-Werven, die 500 recruitmentsites onderzoekt, reikte de Award voor het twaalfde jaar uit. De Digitaal Werven Award staat voor de beste online sollicitatie-ervaring en werd in ontvangst genomen door Bol.com. De webwinkel staat bekend als de eerste online boekwinkel in Nederland. Het bedrijf telt bijna 1400 collega’s en 9 miljoen klanten in Nederland en België. De afdeling recruitment heeft twaalf vaste medewerkers en is onderdeel van HR.

Uitblinkers in recruiten

De recruitmentwebsite van Bol.com ging de strijd aan met vijf andere genomineerden voor de award. Zo waren Coolblue, NS, Haga Ziekenhuis, KPN en Royal IHC ook van de partij. Uit het juryrapport blijkt dat het spannend werd tussen Bol.com, Coolblue en NS. Bol.com blonk toch het meest uit met ‘de 3 redenen om wél en niet te solliciteren‘, de vele visuele breaks in de vacatures, de duidelijke sollicitatieprocedure en de mobiele toegankelijkheid van deze vacatures.

3 redenen om wél en niet te solliciteren

Drie redenen waarom dit (n)iets voor jou is. Deze zin staat sinds de zomer in alle vacatures van bol.com. De webwinkel mikt hiermee op sollicitanten die beter passen. De Employer Branding Specialist van Bol.com, Anouk Bosma: ‘We zoeken collega’s met specialistische kennis, of ze nu data-analist of projectmanager logistiek zijn. Elke vacaturetekst moet daarop toegesneden zijn, maar ook uniformiteit uitstralen. Het moet meteen duidelijk zijn dat bol.com nieuwe collega’s zoekt.

‘De drie redenen om niet te solliciteren zijn met humor geschreven, maar ze hebben ook een zelfreflecterend effect. We proberen mensen aan het denken te zetten. Ons doel is niet dat we meer sollicitanten krijgen, maar dat ze beter bij ons passen. Dat scheelt tijd voor beide partijen. Bovendien is een sollicitant ook klant, dus willen we die persoon niet teleurstellen met een afwijzing.’

Gouden tip voor HR

‘Wij hebben de ervaring dat het goed werkt als je de hele organisatie bij de werving betrekt. Als wij software engineers zoeken, gaan we niet alleen praten met de manager van een team. We vragen de software engineers zelf wat we in de tekst moeten zetten. Zet je collega’s dus in om de juiste mensen aan je te binden,’ vertelt Anouk Bosma.

  • De markt belooft een kandidatenmarkt te worden. Hoe zorgt u ervoor dat uw bedrijf zich in deze krapper wordende arbeidsmarkt kan onderscheiden? Lees de whitepapers.
Lees meer over:

Over Auteur

Sacha Luijkx

Sacha Luijkx is redacteur bij XpertHR Actueel. Met haar perfectionistische en pro-diversiteitsblik voorziet zij u van alles wat u moet weten rondom HR.

Reageer