De voordelen van referral recruitment

2

Recruiters beseffen dat hun eigen netwerk en het netwerk van hun collega’s waardevol is voor het vervullen van vacatures.

In veel organisaties is via via werving dan ook een belangrijke manier om vacatures te vervullen. De kracht van referral recruitment is de aanbeveling van iemand door een eigen medewerker. Deze eigen medewerker kan immers het beste inschatten of de aanbevolen kandidaat past bij de organisatie en het opgestelde functieprofiel. Mensen steken hun nek over het algemeen niet uit voor personen waar ze geen of weinig vertrouwen in hebben.

In een infographic van Jobvite wordt de kracht van referral recruitment nog eens toegelicht. Enkele highlights, met de kanttekening dat het Amerikaanse cijfers betreft:

Rendement recruitmentkanaal

Gemiddeld komt slechts 7% van de sollicitanten binnen via het referral recruitmentkanaal. Echter, van alle vacatures wordt 40% via referral recruitment ingevuld. Werkenbijsites van organisaties zijn goed voor 32% van alle sollicitanten. Van de aangenomen medewerkers is 21% afkomstig van de werkenbij-site. Het grootste gedeelte van sollicitanten is afkomstig van vacaturebanken. Van de aangenomen kandidaten komt echter slechts 15% via dit kanaal. Het rendement van kandidaten die via referral recruitment binnenkomen is dus veel beter dan het rendement van andere kanalen.

Vervulsnelheid vacatures

Via referral recruitment worden vacatures (veel) sneller vervuld. Gemiddeld startte een door een collega aangedragen kandidaat na 29 dagen. Via een vacaturebank duurde het 39 dagen om een vacature in te vullen en via de werkenbijsite 55 dagen.

Referrals naar functie

Vacatures voor salesposities worden het vaakst ingevuld via referral recruitment, gevolgd door engineering-functies en posities op de klantenservice.

Mening werkgevers over referral recruitment

Maar liefst 86% van de werkgevers en recruiters geeft aan dat referral recruitment het beste kanaal is voor kwalitatief goede sollicitanten. Ruim tweederde is van mening dat via via aangenomen medewerkers beter binnen de cultuur en de waarden van de organisatie passen. 69% van de werkgevers beloont haar medewerkers voor het aandragen van geschikte kandidaten. Toch is het volgens de helft van de werkgevers een goedkope manier van werven.

 

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Arjan Groothoff op

    Nieuwe medewerkers aantrekken via referral recruitment loont, blijkt uit dit artikel. Indien u vervolgens deze medewerkers op payrollbasis aanneemt via Kamphorst bent u verzekerd van instroom zonder risico’s!

  2. Check http://www.zao.com

    Het is werkelijk de beste van alle social referral programma’s. Alles gaat automatisch, veel hulp, geïntegreerd spel aspect, pas betalen bij succes en een monster van een platform, waarbij over alles is nagedacht. Kortom, een aanrader voor iedere organisatie die openstaat voor een referral programma dat wel werkt! En alles in 1 heeft ipv enkele elementen. Ik werk ermee en ben overtuigd, vandaar dat ik dat graag deel.