De recruitmenttrends van 2015 volgens LinkedIn

0

LinkedIn heeft de resultaten gepubliceerd van haar jaarlijkse onderzoek naar recruitmenttrends.Ten opzichte van vorige edities zijn belangrijke verschuivingen te zien in de wijze waarop organisaties nieuwe medewerkers werven en hoe zij hun organisatie onder de aandacht brengen van potentiële medewerkers.

Meer werven, hogere budgetten
Tweederde van de recruitmentmanagers geeft aan dat in 2015 meer nieuwe medewerkers moeten worden geworven dan in 2014. De helft van hen heeft daartoe meer budget ter beschikking. Recruitmentmanagers in Nederland geven, meer dan managers in andere landen, aan dat recruitment meer op marketing gaat lijken. Alleen in Duitsland en Italië zien managers dezelfde beweging.

Promotie werkgeversmerk
Voor het promoten van het werkgeversmerk is de eigen website nog altijd onmisbaar. Voor 76% van de recruitmentmanagers is dit het belangrijkste kanaal voor het promoten van de werkgever. Sterk in opkomst zijn sociale netwerken.

Sociale netwerken worden gezien als een relatief goedkope manier om het werkgeversmerk onder de aandacht te brengen van een relevante doelgroep. Mond tot mond reclame door familie en vrienden is ook een belangrijke manier om te bouwen aan een employer brand, al neemt het belang ervan iets af.

Het meten van de effecten van investeringen in diverse kanalen wint aan belang. Zowel voor het laden van het werkgeversmerk als voor het meten van effecten zouden recruiters meer samen moeten werken met de marketing-afdeling.

Wervingskanalen

In de afgelopen vier jaar is een duidelijke verschuiving in wervingskanalen waarneembaar. Vier jaar geleden waren verwijzingen (referrals) het belangrijkste ‘kanaal’ voor het werven van personeel. Nu zijn dat vacaturebanken, gevolgd door sociale netwerken, zoals LinkedIn.

Voor recruiters is het dus belangrijk om kennis en vaardigheden up to date te houden met betrekking tot bijvoorbeeld sourcing en het managen van de sollicitantenervaring.

Passieve kandidaten
Organisaties benutten het potentieel van passieve kandidaten niet genoeg. Volgens onderzoek van LinkedIn kan 75% van alle werkenden als passieve kandidaat bestempeld worden. Toch heeft slechts 61% van de organisaties een strategie gericht op het werven van passieve kandidaten.

In Nederland is het percentage bedrijven dat zich specifiek richt op passieve kandidaten overigens nog veel kleiner. Nog niet de helft van de werkgevers heeft een strategie voor het werven van passieve kandidaten. Alleen in België is dit percentage nog lager. Ter vergelijking: In China heeft 83% van de werkgevers een strategie gericht op de werving van passieve kandidaten.

Volgens LinkedIn laten veel werkgevers dus een enorm potentieel liggen en zouden zij effectiever werven als de werving ook specifiek op passieve kandidaten wordt gericht.

Bron: Blog LinkedIn

Meer weten over personeel werven via LinkedIn? Kom naar het Seminar Arbeidsmarktommunicatie en Recruitment. Daar bespreken we alle aspecten die tot een beter wervingssucces leiden.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.