De kracht van de referral bonus

1

Een belangrijk onderdeel van het referral recruitment programma is vaak de beloning. De hoogte en aard van de beloning geven een boodschap af.

Veel organisaties zijn niet te beroerd om tienduizenden euro’s vergoeding aan W&S-bureaus te betalen voor het invullen van een vacature. Zodra het echter gaat om het belonen van de eigen medewerkers voor het aandragen van nieuwe collega’s gaat de hand vaak op de knip.

Hoogte

Auteur Kris Dunn stelt dat referral bonussen boodschappen zijn. De hoogte van de bonus geeft aan medewerkers aan hoe graag een organisatie die vacature vervuld wil zien of hoeveel moeite het kost om zelf de vacature te vervullen. Volgens Dunn is het daarom ook verstandig om de bonus te variëren. Hou rekening met schaarste en marktomstandigheden. Een bonus die niet verandert wordt op den duur genegeerd. Juist een bonus die verandert zorgt ervoor dat er weer aandacht komt voor het referral recruitment programma.

Sommige veranderingen krijgen meer aandacht dan andere. Zo verhoogde werkgever Pardot onlangs de bonus voor het aandragen van geschikte software engineers naar 10.001 dollar. Pardot, dat snel groeit, stelt dat referral recruitment altijd de beste methode is om nieuwe medewerkers te werven.

De regels die aan de bonus verbonden zijn:

  • De gerefereerde kandidaat moet jou echt kennen en dit aangeven bij de sollicitatie.
  • De bonus wordt alleen uitgekeerd bij het aanbrengen van voltijd werkende software engineers
  • De bonus wordt uitgekeerd 120 dagen na de eerste werkdag van de software engineer
  • Het programma staat ook open voor recruiters die niet in dienst zijn van Pardot zelf.

Pardot genereert door deze bonus en bijbehorende regels aandacht voor haar referral recruitment programma.

Boodschap

Welke boodschap geeft Pardot nu af met deze bonus?:

  1. Pardot heeft moeite met het vinden van voldoende geschikte software engineers
  2. Pardot begrijpt wat veel andere organisaties niet begrijpen. Namelijk, dat het beperken van het referral recruitment programma tot alleen de eigen medewerkers niet logisch is. Hoe meer meegezocht wordt, hoe beter.
  3. De hoogte van de bonus trekt aandacht en zorgt ervoor dat mensen in actie
  4. Het toevoegen van die ene dollar zorgt ervoor dat er nog meer over gepraat wordt en dat het effect van de bonus toeneemt. Dunn stelt dat dat ook al bij kleinere bedragen kan. Start in 2012 met een programma en geef de €2.012 bonus. Dit zorgt ervoor dat het beter blijft hangen en mensen er (onderling) makkelijker over praten.
  5.  Recruiters, ook diegenen die geen zakelijke relatie hebben met Pardot, worden aangemoedigd mee te zoeken naar geschikte kandidaten door hen specifiek in de communicatie te benoemen.

Referral recruitment programma’s raken snel in de vergetelheid. Het effect van de bonus vermindert. Als je de aandacht van medewerkers wilt voor dit programma moet je (minimaal) iedere drie maanden je boodschap aanpassen. Op het blog FOT kun je de visie van Kris Dunn op het referral recruitment programma van Pardot nalezen.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Michiel Evers op

    Interessant artikel, de vorm en soort van beloning is vaak een hekel discussiepunt. Sommige bedrijven zijn succesvol in de werving zonder bonus omdat medewerkers zo positief en enthousiast zijn over werken bij hun bedrijf dat mond-op-mond reclame al de meest succesvolle vorm is van werving, als de bedrijfscultuur zo positief is ontwikkeld lijkt me dat ideaal. De vraag is in hoeverre je dit afzonderlijk moet belonen, what comes next? Er zijn ervaringen bekend waarbij medewerkers zich boos melden bij P&O omdat buurvrouw of neef is afgewezen, terwijl het zulke goede mensen zijn! In de USA is recruitment zonder referral bonus ondenkbaar, maar dat is niet de global standaard. Hoe dan ook, het is een instrument wat aandacht verdient, vooral in de interne communicatie.