De 2 criteria waarop je wordt beoordeeld bij een eerste ontmoeting

0

Het maken van een goede eerste indruk is belangrijk. Waarop wordt die eerste indruk gebaseerd? Harvard Business School professor Amy Cuddy zocht het uit.

Sollicitanten krijgen niet veel kansen om een goede eerste indruk te maken. Het gemiddelde CV wordt 6 seconden bekeken en bij een gesprek wordt binnen enkele seconden een indruk over hen gevormd. Maar wat wordt er dan precies beoordeeld?

Harvard Business School professor Amy Cuddy heeft samen met psychologen Susan Fiske en Peter Glick 15 jaar lang eerste indrukken bestudeerd. Bij een eerste ontmoeting, die volgens een vast patroon verloopt, proberen mensen zo snel mogelijk een antwoord te krijgen op de volgende twee vragen:

  • Kan ik deze persoon vertrouwen?
  • Respecteer ik deze persoon?

Psychologen vertalen dit respectievelijk naar warmte en competentie. En idealiter wil je beide uitstralen.

In een zakelijke context denken mensen dat competentie de belangrijkste factor is waarop je wordt beoordeeld. Bijvoorbeeld sollicitanten willen bewijzen dat ze slim en getalenteerd zijn, aldus Cuddy.

Echter, het blijkt juist dat warmte of betrouwbaarheid de belangrijkste factor is waarop je wordt beoordeeld. Volgens Cuddy vindt dit zijn oorsprong in de evolutie: “Om te overleven is het belangrijker om te weten of iemand te vertrouwen is. Een oermens moest bepalen of een andere oermens vijandige bedoelingen had. Of deze andere oermens goed vuur kan maken is van secundair belang.” Competentie wordt dus pas geëvalueerd nadat is vastgesteld of iemand te vertrouwen is.

Heel competent over willen komen kan dus wel eens averechts werken. Je komt dan over als onbenaderbaar of arrogant. Mensen moeten eerst kunnen vaststellen of je te vertrouwen bent. Cuddy: “Als je iemand probeert te beïnvloeden die jou niet vertrouwt, zou dat als manipulatief over kunnen komen. Een warme, betrouwbare persoon, die ook nog eens krachtig overkomt, wint de harten en hoofden van mensen.”

Voor sollicitanten heeft HR-professional Tim Sackett drie tips om het vertrouwen en respect van gesprekspartners te winnen:
1. Spiegelen. Als je heel kalm en cool overkomt, terwijl je gesprekspartner bruist van de energie en opwinding, dan is er een grote kans dat je gesprekspartner zich afvraagt of je wel geschikt bent.
2. Doe onderzoek naar diegene(n) waarmee je het sollicitatiegesprek hebt. Probeer wat over hun achtergrond te weten te komen en refereer daar zo snel mogelijk naar in het gesprek om het vertrouwen te winnen.
3. Wees interessant. Vertel een leuk of interessant verhaal. Niet te lang. Een verhaal om het ijs te breken en een goede sfeer te creëren.

Sackett sluit af met de opmerking dat soms persoonlijkheden gewoon niet matchen. Accepteer dat en ga verder met leven.

Bronnen: Tim Sackett / Yahoo! Finance

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.