Bijna helft sollicitanten krijgt geen enkele reactie

0

Bijna de helft (43%) van de Europese werkzoekenden hoort na een sollicitatie niets meer van het bedrijf waar ze gesolliciteerd hebben. Door het niet communiceren van een afwijzing loopt de employer branding een fikse deuk op.

Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 21.000 werkzoekenden van vacaturesite StepStone.

Ook omzetschade
De meeste (84%) sollicitanten gaan negatief denken over de werkgever op het moment dat zij geen afwijzing ontvangen. De negatieve associatie met het bedrijf is niet alleen slecht voor de employer branding van het bedrijf, maar ook voor de omzet. Maar liefs 60% van de sollicitanten geeft aan dat ze bij geen enkele respons op hun sollicitatie ook geen producten of diensten van een bedrijf meer zullen aanschaffen.

Perceptie werkgeversmerk
Door als bedrijf de sollicitaties op een correcte manier af te handelen, kan dit voorkomen worden en hoeft het imago geen deuken op te lopen. Mirjam Aardoom van StepStone Nederland zegt: ”Het sturen van een afwijzing is een absolute verplichting voor een recruiter. Het hoort er gewoon bij. Het maakt niet uit of dat nu een telefoontje is, een mail of een brief, maar het is een normale beleefdheidsvorm om wel iets te laten weten aan de kandidaat. Ook als deze wordt afgewezen. Bedrijven zijn zich nog niet altijd bewust van de invloed die een sollicitatieprocedure heeft op de perceptie van het (werkgevers)merk. En dan hebben we het nog niet eens over de volgers van deze kandidaten die met 1 tweet zijn bereikt. ”

Het onderzoek van Stepstone is gehouden in zeven Europese landen, waaronder Nederland.  Aan 798 organisaties werd hun mening gevraagd over wervingsprocessen en 21.262 werkzoekenden deelden hun ervaringen over het zoeken naar een baan.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.