Albert Heijn plaatst echte feedback op recruitmentsite

0

Albert Heijn plaatst de werkgeversreviews van Glassdoor door op haar eigen recruitmentsite. Een bewuste keus voor transparantie. ‘Je kunt niet meer de voordeur oppoetsen en daarachter niets doen’, zegt manager employer branding René Herremans.

Bij de bezoekersaantallen van de werken bij site van Albert Heijn likt elke recruiter z’n vingers af. Twee miljoen unieke bezoekers leiden jaarlijks tot 350 duizend sollicitanten. Voor de verschillende doelgroepen, van bijbaner tot hoofdkantoormedewerker, zijn er op maat gesneden teksten en sollicitatiekanalen. Bijbaners kunnen mobiel en cv-loos solliciteren, worden in hun eigen taal – met smileys en al – aangesproken en krijgen bij hun eerste schreden op het arbeidspad enkele vaderlijke sollicitatietips (‘Zenuwen zijn niet erg …’).
Opvallend nieuwigheidje op de site sinds april is de knop voor Glassdoor-reviews. Glassdoor verzamelt ratings en reviews van werknemers over hun (ex-)werkgever. Ook andere werkgevers als Bol.com plaatsen het overall ratingcijfer op hun site, maar Albert Heijn is voorzover bekend de eerste in Nederland waarbij je doorklikt naar de reviews. En zo leest de kandidaat naast ‘fijne bijbaan’ ook ‘maakt misbruik van onervaren werknemers’. Wat is de gedachte hierachter, is de vraag aan René Herremans, senior manager employer branding bij Albert Heijn.

Een gedurfde stap. Verrassend ook. Albert Heijn stond nooit te boek als transparant?

‘Dat klopt. De wereld is aan het veranderen en wij veranderen mee. In de digitale wereld ligt alle informatie op straat. Medewerkers delen wat ze meemaken op hun werk op de social media. Maar ook in de niet-digitale wereld vertellen mensen wat ze meemaken over ons in hun netwerk, vertellen erover op feestjes. Afschermen heeft geen zin. In deze tijd kun je niet meer je voordeur mooi oppoetsen en achter de voordeur niets doen.’

Er gaat niets boven echtheid.

‘Precies. Als  je zoals wij een aantrekkelijke werkgever propageren te zijn, durf dan ook te laten zien dat je dat echt bent. Het gaat om geloofwaardigheid. Wij vinden dat diegenen die bij ons werken daar beter en geloofwaardiger kunnen vertellen dan wij marketeers en HR-professionals.’

Maar het is niet allemaal even mooi wat er over Albert Heijn wordt geroepen.

‘Dat is heel vervelend natuurlijk voor ons om te lezen. Maar als het zo is, is het zo. Althans, dan ervaren mensen het zo. Tegelijkertijd hoef je ook niet panisch te doen als er een keer een negatieve review tussen zit. Zeker jongeren zijn gewend reviews te lezen. Ze weten dat er altijd mopperaars tussen zitten, dat kunnen ze heel goed scheiden.’

Jullie reageren op de reviews, zie ik, maar doen jullie er ook echt iets mee?

‘HR-beleid maken naar aanleiding van kritische noten op Glassdoor is niet onze hoofddoelstelling. We hebben als Albert Heijn natuurlijk onze eigen kanalen om met onze medewerkers te praten en Glassdoor is daarbij een extra klankboard. De reviews laten we vooral zien om te informeren. We reageren wel op de feedback, dat is een nieuwe HR-taak, community management. En als we een terechte klacht herhaaldelijk zien terugkomen, gaan we daar zeker iets mee doen.’

  • Kan een bedrijf nog zonder employer branding? Reageer op onze stelling hier>>
Lees meer over:

Over Auteur

Annet Maseland

Annet Maseland is freelance-redacteur van XpertHR Actueel. Ze schrijft al jaren over HR en personeelszaken.

Reageer