8 tips voor bedrijfsbloggers

0

Bloggen lijkt misschien niet zo hip, maar het is nog steeds een goede manier om het employer brand te laden en om talenten aan te trekken. Daarvan is HR-communicatie specialist Jody Ordioni overtuigd.

Een goed bedrijfsblog trekt de juiste sollicitanten aan, geeft kandidaten energie en zorgt voor betrokkenheid van de eigen medewerkers. Ordioni geeft tips voor het opzetten, bijhouden en verbeteren van een corporate recruitment blog.

1. Post regelmatig: Niets is erger dan een blog waar niets gebeurt, dat verouderd is. Publiceer in ieder geval 1 keer per week iets. Lukt dat een keertje niet, dan kun je verwijzen naar een interessant artikel op een ander, niet concurrerend, blog.

2 .Breng je cultuur tot uitdrukking: Een blog is de perfecte plek voor het delen van de waarden, normen en missie van de organisatie. Op de werkenbij-pagina zal dat ook wel beschreven worden, maar op een blog kun je er regelmatig aandacht aan besteden en kun je het illustreren door bepaalde medewerkers, voorbeeldprojecten of evenementen te belichten.

3. Laat een assorti aan medewerkers aan het woord: Potentiële werknemers willen verhalen van “normale” medewerkers horen. Dit betekent dat medewerkers van verschillende afdelingen en met verschillende functie-niveaus aan bod moeten komen op het blog. Van directeur en manager tot secretaresse, developer en techneut. Ieder heeft zijn eigen specifieke ervaringen en gezichtspunten met betrekking tot het werken bij de organisatie, zodat ook verschillende groepen geïnteresseerden aangesproken worden.

4. Niet alleen vertellen, ook laten zien: Blogs moeten niet alleen uit tekst bestaan. Voeg er foto’s van medewerkers, de werkplek en bijeenkomsten aan toe. Neem video’s op met enthousiaste collega’s en beantwoordt vragen van werkzoekenden. Ook infographics zijn een goede toevoeging.
5. Geef algemene adviezen: Schrijf niet alleen over je eigen organisatie. Een goed recruitmentblog moet een bron van informatie zijn voor werkzoekenden, ook voor diegenen die niet tot je doelgroep behoren. Geef advies over het opstellen van CV’s, het kleden voor sollicitatiegesprekken en netwerken met recruiters. Geef advies over mobiel solliciteren, interessante vacaturesites of over video-solliciteren. Je bereikt zo nog meer talenten, wint aan vertrouwen en sympathie en scoort hoger in de zoekmachines.

6. Link naar vacatures: Natuurlijk willen de lezers van het blog ook op zoek naar geschikte vacatures. Verwijs daarom in blogpostst of op de homepage van het blog naar (relevante) vacatures en biedt de mogelijkheid om te solliciteren. Je kunt een heel artikel wijden aan een specifieke vacature of afdeling, inclusief een interview met een mogelijk toekomstige collega. Idealiter biedt je tevens de mogelijkheid om contact op te nemen met recruiters.

7. Vraag om reacties: Reacties zijn goed. Nog beter is het om in gesprek te gaan met potentiële medewerkers. Laat hen vragen stellen over bijvoorbeeld het selectieproces, de huidige arbeidsmarktsituatie, arbeidsvoorwaarden of actueel nieuws over de organisatie. Beantwoord deze vragen snel en eerlijk, dat zorgt voor waardering bij de blogbezoekers.

8. Maak het herkenbaar: Zorg dat bezoekers zien dat het blog bij jouw organisatie hoort. Dat kan bijvoorbeeld doordat het onderdeel is van de gewone site of de werkenbij-site. Maar dat hoeft niet per se. Gebruik dan wel de officiële kleuren en logo’s van de organisatie, zodat bezoekers weten dat het een legitiem blog is.

Bron: ERE Recruiting

Lees meer Mediascan

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer