3 tips voor een goede candidate journey

0

Uiteraard wil je als organisatie de beste kandidaten aan je binden. Daarvoor heb je een sterk employer brand nodig. Kandidaten solliciteren daar namelijk vaker. Daarnaast is het belangrijk om je candidate journey zo goed mogelijk in te richten. Een goede candidate journey versterkt bovendien weer je employer brand. Een aantal tips voor een goede candidate journey.

Hoe beleeft een kandidaat de reis die hij maakt vanaf het moment dat hij hoort van de vacature totdat hij solliciteert? Wanneer heb je zelf voor het laatst geprobeerd om te solliciteren via je eigen site? Vaak is dat een eyeopener voor organisaties. Kandidaten haken namelijk snel af als het invullen van het sollicitatieformulier niet soepel verloopt.

Tip 1: Zorg voor een gebruiksvriendelijke vacaturesite

Zorg ervoor dat de navigatie op de site logisch en soepel verloopt. Ga ook na of je zowel op een normale computer als op een telefoon of tablet de sollicitatieformulieren eenvoudig kunt invullen. Het gebeurt te vaak dat formulieren op een tablet niet goed in te vullen zijn. Controleer dit dus goed. Meer dan de helft van het internetverkeer verloopt bovendien via mobile devices dus de noodzaak voor een goede mobiele site is groot. Test de vacaturesite ook regelmatig.

Tip 2: Zorg voor de inzet van de juiste sociale media

Je moet je vacatures onder de aandacht brengen. Daarvoor zijn sociale media niet meer weg te denken. En dan gaat het niet alleen over Facebook en LinkedIn. Onderzoek vooraf op welke netwerken jouw doelgroep actief is en benader ze daar. Stimuleer eigen medewerkers om actief te zijn op die netwerken. Zij zijn uiteindelijk de beste ambassadeurs van je organisatie. Daarnaast moet je de vacatures onder de aandacht brengen op de juiste jobboards.

Tip 3: Communiceer helder tijdens het hele proces

Benader de kandidaten met persoonlijke berichten en geautomatiseerde updates tijdens de sollicitatieprocedure. Zorg er ook voor dat de kandidaten weten wat de stappen zijn tijdens de procedure en wanneer ze een antwoord mogen verwachten. Wijs de kandidaten die niet in aanmerking komen op een nette manier af. Stuur geen standaardafwijzing naar iemand die op gesprek is geweest. Vraag de kandidaten ook om feedback te geven op de procedure. Daar kun je weer veel uit leren en ervoor zorgen dat de candidate journey verder verbetert.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.