20 redenen waarom LinkedIn het recruitmentkanaal van de toekomst is

0

Sociaal netwerk LinkedIn groeit snel en biedt voor recruiters vele mogelijkheden om in contact te komen met potentiële medewerkers.

Natuurlijk is LinkedIn niet perfect, zo start Dr. John Sullivan zijn betoog, maar de kracht van het sociale netwerk voor recruitment is onmiskenbaar.

LinkedIn telt wereldwijd 155 miljoen gebruikers, waarvan 3,4 miljoen Nederlandse. Het is daarmee een fantastische database met voornamelijk hoogopgeleide potentiële medewerkers.

Sullivan heeft de top 20 redenen om LinkedIn te (gaan) gebruiken op een rij gezet:

  1. Van LinkedIn zijn veel passief werkzoekenden lid – een database moet zowel actief als passief werkzoekenden bevatten. Linkedin is juist zo’n goed recruitmentkanaal omdat er veel passief werkzoekenden lid van zijn. Deze zijn over het algemeen veel moeilijker te vinden en bereiken.
  2. LinkedIn groeit Het aantal gebruikers neemt snel toe. Per seconde worden twee nieuwe leden lid. Door de professionele focus is het voor professionals standaard geworden om een profiel op LinkedIn te hebben, ook als je niet op zoek bent naar een (andere) baan.
  3. Kwalitatief netwerk – Het gaat echter niet alleen om de kwantiteit. Kwaliteit is het belangrijkste. En toppresteerders zijn – ten opzichte van andere sociale netwerken – oververtegenwoordigd op LinkedIn. Dat is makkelijk te checken door bijvoorbeeld te kijken of toppresteerders van de eigen organisatie lid zijn.
  4. Het is referral-vriendelijk – leden kunnen elkaar gemakkelijk op interessante vacatures of opties wijzen.
  5. Profielen zijn makkelijk te vergelijken en doorzoekbaar – Omdat cv’s vaak allemaal een andere opbouw hebben, zijn ze moeilijk te vergelijken. Het formaat van LinkedIn-profielen is echter steeds gelijk waardoor het makkelijker wordt profielen te vergelijken.
  6. Profielen kloppen Onderzoek heeft uitgewezen dat LinkedIn-profielen accurater zijn dan cv’s. De profielen zijn immers voor iedereen zichtbaar, waaronder ex-collega’s en klasgenoten. Een ‘gepimpt’ profiel wordt snel ontmaskerd. LinkedIn-profielen worden over het algemeen ook beter bijgehouden dan cv’s. .
  7. LinkedIn kan helpen bij het identificeren van leden die op zoek zijn naar een nieuwe baan – Slimme recruiters leren al snel dat bepaalde handelingen van leden duiden op het zoeken naar een andere baan. Zo kunnen het updaten van het profiel, lid worden van veel groepen, veel connecties toevoegen of het zich neerzetten als autoriteit duiden op een toekomstige carrièrestap.
  8. Makkelijk solliciteren Kandidaten die kunnen solliciteren met hun LikedIn-profiel ervaren minder drempels bij het solliciteren. Organisaties die een “Solliciteer met LinkedIn” knop toevoegen aan hun vacatures maken het de sollicitant nog gemakkelijker.
  9. De mogelijkheid om vacatures te posten Via LinkedIn kunnen vacatures worden gepost. Dat kan via een betaalde variant of via het plaatsen van een vacature in een groep.
  10. Aanbevelingen en introducties – Hoewel aanbevelingen op LinkedIn subjectief zijn, geven ze toch extra inzicht in de capaciteiten en het karakter van een potentiële medewerker. Bovendien kunnen recruiters zich door wederzijdse connecties laten introduceren bij een interessante kandidaat.
  11. Ondersteuning bij recruitment via bijeenkomsten Professionele bijeenkomsten kunnen een goede plek zijn om potentiële medewerkers te ontmoeten. Bij evenementen op LinkedIn staat een lijst met aanwezigen die je als recruiter kunt doorlopen. Bovendien is er uiteraard de mogelijkheid om eigen evenementen onder de aandacht te brengen.
  12. Executive search Veel directeuren en managers hebben een LinkedIn-profiel en kunnen opgespoord en benaderd worden.
  13. Onderzoek en analyse Via LinkedIn kan aan Talentmanagement-onderzoek worden gedaan. Het is de enige database die laat zien welke bedrijven vacatures hebben en wie daar (recent) zijn aangenomen. Tevens is te bepalen hoe hoog het verloop van een organisatie is en waar de medewerkers die weggaan terecht komen.
  14. Professionele groepen LinkedIn is niet alleen een recruitmenttool. Via groepen wordt veel kennis en informatie gedeeld. Recruiters kunnen er in specifieke groepen hun eigen kennis op peil houden, een groep starten voor potentiële kandidaten of lid worden van groepen waar veel potentiële kandidaten inzitten.
  15. Sollicitanten checken LinkedIn wordt steeds vaker gebruikt om snel een beeld van een sollicitant te krijgen (let daarbij wel op de relevante bepalingen in de NVP-sollicitatiecode) of van iemand die contact heeft opgenomen.
  16. Bouwen aan het employer brand LinkedIn biedt de mogelijkheid voor een eigen Company page, waar organisaties materiaal op kunnen zetten dat het employer brand ondersteunt. Individuele werknemers kunnen daarnaast berichten en blogs posten die het employer brand versterken.
  17. Poll-mogelijkheid LinkedIn biedt de mogelijkheid om de mening van een grote groep mensen te vragen aangaande professionele vraagstukken. Deze polls kunnen waardevolle informatie opleveren en geven bovendien aan professionals het signaal af dat jij als organisatie met deze materie bezig bent.
  18. Geïntegreerd met andere services LinkedIn is geïntegreerd met sites zoals SlideShare, zodat je (eventuele) presentaties van de persoon waar je in geïnteresseerd bent kunt zien. Je kunt verder een link opnemen naar blogs.
  19. InMail voor communicatie LinkedIn heeft een eigen intern e-mailsysteem.
  20. Mogelijkheid tot adverteren LinkedIn biedt de mogelijkheid om via advertenties producten, services of vacatures onder de aandacht te brengen van een specifieke, getargete doelgroep.

Sullivan herhaalt nog eens dat LinkedIn niet perfect is. Gezien echter het huidige groeitempo en de voordelen die LinkedIn biedt, zal het niet lang meer duren voordat LinkedIn universeel erkend wordt als de ideale database voor “niet naar ander werk zoekende”professionals.

Het originele artikel, inclusief aanvullende redenen om LinkedIn te gaan gebruiken, is hier te lezen.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.