LoopbaanCollectief Oost: extravert en inlevend

0

Iedere maand brengt trainer Marleen de Bruijn met behulp van e-portfolio’ s de kwaliteiten van een team in kaart. De rollen van Belbin staan hierbij centraal. Deze keer spreekt zij met LoopbaanCollectief Oost.

Deze maand ontmoet ik geen traditionele P&O-afdeling, maar een coöperatie van loopbaanprofessionals. Zij hebben allen een eigen bedrijf en kiezen daarnaast voor deze intensieve samenwerking. De coöperatie helpt organisaties met vragen over loopbaanontwikkeling van hun personeel. ‘Als collectief ligt onze focus vooral in het onderwijs’, vertelt Marijke, ‘maar we hebben ook een brede waaier van expertises vanuit onze eigen bureaus.’

In een vakantiehuisje in het groen, de vergader- en overlegruimte, duiken we in hun testresultaten. De drijfverenvragenlijst laat drie bindende factoren zien. Allereerst autonomie; de motivator voor allen om te werken als zelfstandige. Ten tweede samenwerken: ‘Vanuit de behoefte met elkaar grotere opdrachten te kunnen aannemen en zekerheid te bieden aan onze opdrachtgevers’, licht Annemiek toe. Verder willen ze als collectief een bijdrage leveren aan de groei van mensen en organisaties. ‘Keien die richting geven’, is hun slogan. Een knipoog naar de keien in de TOP’s: markante oriëntatiepunten voor toeristische routes in Oost-Nederland. En dat brengt ons op de sterk aanwezige drijfveer nummer drie: zingeving.

De samenstelling van een team kun je analyseren aan de hand van het Belbin-model. In dit model wordt een aantal persoonstypen omschreven die elkaar aanvullen of juist tegenwerken. Wat zijn de teamrollen van Belbin?

Hun meest dominerende persoonlijkheidstrekken  extravert en inlevend  kun je waarschijnlijk kenmerkend noemen voor hun professie. De meer zakelijke inborst ligt bij één teamlid, Imelda. Andrea licht toe: ‘Ons vak is het contact met de mensen. Onze bedrijfsprocessen hebben we “zakelijk gezien” goed voor elkaar. Het is met name de marketing, de commercie, waar we nog zoekend in zijn.’

Lieke vult aan: ‘Onze focus ligt op inhoud en kwaliteit bieden, niet op opdrachten binnenharken.’ De negatieve lading van dat laatste zorgt voor een lachsalvo. ‘Juist, dit zegt al genoeg’, vat Dianne treffend samen. De lage scores voor de drijfveer competitie (de beste willen zijn) liggen hier volledig mee in lijn. Het voelt lekker voor de onderlinge samenwerking, maar enige scoringsdrang en behoefte aan profilering zijn zeker niet verkeerd. ‘Misschien dat we voor dit stuk iemand extern moeten inhuren’, oppert Anton.

Wat heeft dit team al wel in huis om hier mooie slagen in te maken? Twee teamrollen springen eruit. Ten eerste de brononderzoeker (altijd op zoek naar nieuwe ideeën en interessante contacten), waardoor het mij geheel niet verbaast dat veel opdrachten uit het eigen grote netwerk komen. Ten tweede de voorzitter: besluiten nemen is een alom aanwezige kwaliteit. Imelda: ‘Soms is het ook op de rem staan, omwille van het collectief. We moeten er allemaal achter staan, in mijn eentje was ik er dan al lang uit geweest.’ Iedereen knikt en een mooie uitdaging ontstaat. Kiezen waarin ze zich gaan profileren, maakt hun marketing een stuk makkelijker. Een onderscheidend aanbod geeft een duidelijker gezicht, en hoewel een kleinere vijver, betere vindbaarheid voor potentiële klanten waar juist zij echt iets voor kunnen betekenen. En spreken en schrijven over deze expertise, is marketing dat volledig past bij hun inhoudelijke focus en kwaliteiten. Kiezen en bij zichzelf blijven; het belooft veel goeds!

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.