Do’s and don’ts bij relaties op de werkvloer

0

Wat doet u als HR professional wel en wat moet u absoluut niet doen als het gaat om relaties op de werkvloer? Wij zetten de do’s en don’ts voor u op een rij.

Do’s

  • Behandel werknemers rechtvaardig en gelijkwaardig.
  • Respecteer het recht van werknemers op een privéleven en gezinsleven.
  • Instrueer werknemers dat zij persoonlijke relaties die hun objectiviteit of integriteit kunnen aantasten, melden.
  • Meld de eigen relatie op het werk direct aan de eigen leidinggevende of HR-afdeling.
  • Wees alert op problemen tussen werknemers met een persoonlijke relatie.

Don’ts

  • Neem niet zomaar aan dat er problemen zullen ontstaan vanwege een relatie op het werk.
  • Maak geen ongepaste opmerkingen over de persoonlijke relaties tussen werknemers.
  • Aarzel niet om een werknemer te vragen of hij een relatie heeft met een collega, als er reden is om dit aan te nemen en het een negatieve invloed kan hebben op het effectief functioneren van de afdeling.
  • Sta openlijk intiem gedrag tussen werknemers met een relatie niet toe.
  • Maak geen informatie openbaar over relaties van werknemers aan anderen, behalve aan de HR-afdeling.

Meer lezen over relaties op de werkvloer?

Download: hoe gaat HR om met relaties op de werkvloer?
Verbod voor liefde op de werkvloer blijkt succes
Jurisprudentie: overplaatsing om relatie in een team terecht?
Praktijkvraag: leidinggevende heeft relatie met teamlid. Hoe ga je daar mee om?

Lees meer over:

Over Auteur

Marloes Oelen

Marloes Oelen is redacteur van XpertHR Actueel. Met haar journalistieke blik zorgt zij ervoor dat jij helemaal niks mist op HR-gebied.

Reageer