Pensioenfonds PNO Media verlaagt premie ‘jonge’ bedrijven

0

PNO Media, het pensioenfonds voor de media en creatieve sector, gaat met ingang van volgend jaar de premie verlagen voor bedrijven met jonge werknemers tot een gemiddelde van 42 jaar. Bedrijven met oudere werknemers gaan meer betalen.

Het fonds is daarmee het eerste grotere pensioenfonds dat afstapt van het ‘solidariteitsbeginsel’ dat alle werkgevers dezelfde premie betalen. Dit principe pakt voor jongeren duurder uit ten opzichte van ouderen. Dat komt omdat jongeren hun geld langer kunnen laten renderen.

Volgens een woordvoerder van het pensioenfonds verandert er voor het gros van de 450 aangesloten werkgevers weinig tot niets. Voor bedrijven die meer gaan betalen, geldt een gefaseerde invoering over een periode van drie jaar. De verhoging is bovendien aan een maximum gebonden.

PNO Media hoopt met deze maatregel meer bedrijven binnen te halen uit de creatieve sector. ‘De uitvoeringskosten van pensioenfondsen zijn de afgelopen jaren enorm gestegen. We moeten wel groeien, anders worden de kosten per deelnemer te hoog. In de creatieve sector zijn veel nieuwe bedrijfjes met een heel jong werknemersbestand actief. Die kunnen tegen lage premies bij verzekeraars terecht. Daar moeten wij als pensioenfonds mee concurreren. Onze premie moet dus omlaag om nieuwe deelnemers te kunnen trekken’, aldus vicevoorzitter Karel van Hoof in het FD.

Bron: ANP / FD

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer