Drie tips voor meer pensioenbewustzijn

0

De Wet Pensioencommunicatie moest ervoor zorgen dat werknemers beter geïnformeerd raakten over hun pensioen. Toch komt het pensioenbewustzijn nog niet helemaal van de grond. Hoe neem je werknemers bij de hand over deze belangrijke arbeidsvoorwaarde?

De wet stelt heldere verplichtingen voor pensioencommunicatie. Vandaar dat werknemers geregeld brieven (tegenwoordig ook e-mails) krijgen van de pensioenuitvoerder. De werkgever staat vaak buitenspel. Door zelf actief te communiceren over pensioen, brengt de werkgever ook zijn eigen rol onder de aandacht. Het mes snijdt dan aan twee kanten: werknemers krijgen meer inzicht in hun keuzemogelijkheden en pensioenbewustzijn en de werkgever krijgt een beter imago en sterker werkgeversmerk.

Tip 1: Informeer werknemers mondeling

Duidelijke schriftelijke informatie blijft van onschatbare waarde. Werknemers kunnen hierin altijd zaken teruglezen en je kunt er in andere communicatie-uitingen naar verwijzen. Maar hou het niet alleen bij schriftelijke informatie! Vrijwel alle werknemers voelen zich onzeker als het gaat om pensioen. Het is lastige materie en moeilijk om goede keuzes te maken. Werknemers schuiven daarom de hete aardappel vaak door wat resulteert in ongeopende enveloppen (of ongelezen mailtjes) van de pensioenuitvoerder. Neem werknemers bij de hand en organiseer pensioenavonden waar ze vragen kunnen stellen en waar je bekende struikelblokken (denk aan de consequenties van trouwen, scheiden of overlijden) bespreekt.

Tip 2: Gebruik technologische hulpmiddelen

Technologische hulpmiddelen bewijzen de laatste jaren steeds vaker hun kracht. Denk bijvoorbeeld aan apps voor je smartphone die moeilijke zaken makkelijk inzichtelijk maken. Het gebruik van apps is hip en werknemers nemen tegenwoordig sneller informatie tot zich via een tablet of smartphone dan via een uitgebreide folder. In een goed ontworpen app komt de werknemer sneller bij de voor hem relevante informatie dan via een informatiefolder. Visuele animaties veraangenamen daarnaast de beleving waardoor werknemers sneller inzicht krijgen in hun pensioensituatie. Dat betekent ook dat ze sneller weten wanneer ze actie moeten ondernemen en welke actie ze kunnen ondernemen. Zorg ervoor dat je de informatie niet alleen via moderne kanalen verspreidt. Vooral oudere werknemers houden de behoefte om ook informatie te krijgen via traditionele kanalen.

Tip 3: Bied een luisterend oor

Pensioencommunicatie bestaat voor de meeste organisaties nog steeds uit informatie zenden. Door alleen maar te zenden kun je niet meten of de boodschap ook aankomt bij de ontvanger (de werknemer) en of er wel behoefte is naar de gestuurde informatie. Vraag werknemers dus aan welke informatie ze behoefte hebben en biedt de communicatie op maat aan. Denk bij het aanbieden van de informatie ook eens buiten de gebaande paden. Zo kan het geen kwaad om het onderwerp pensioen eens aan te snijden tijdens een borrel. Of organiseer een workshop rondom het onderwerp.

Lees ook: ‘Wees niet bang, pensioen is best leuk’

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.