Vijf manieren om een betere talentcommunity te bouwen

1

Vervul vacatures sneller en tegen lagere kosten.

 

Bij het evalueren van de recruitment-inspanningen zijn statistieken belangrijk. Vaak wordt gekeken naar tijd en kosten. Maar het topmanagement gaat het om omzet.

Gemiddeld duurt het 43 dagen om een vacature te vervullen (time to hire). Soms kost een openstaande vacature bedrijven tot wel 2000 dollar aan omzet per dag. Als er meerdere vacatures openstaan gaat het om grote bedragen.

Volgens de Society of Human Resource Management kost het vervullen van een vacature (cost to hire) bij een organisatie met meer dan 1000 medewerkers $4,285 per aangenomen kandidaat. Als er jaarlijks tientallen vacatures vervuld worden loopt het bedrag gespendeerd aan recruitment flink op.

Volgens Lauren Smith kunnen organisaties tijd en geld besparen door het bouwen van talentcommunities.

Door de statische werkenbijsite om te bouwen in een actieve talentcommunity kan een pool met talenten opgebouwd worden, kan contact onderhouden worden met talenten en kan geworven worden uit de pool als er vacatures zijn. Dit zorgt voor een kortere time to hire en lagere wervingskosten.

Tips voor het bouwen van een talentcommunity waarmee je de beste kandidaten aantrekt:

Maak van communicatie tweerichtingsverkeer

Topkandidaten zijn op zoek naar informatie over de organisatie, lang voordat ze er echt klaar voor zijn om te solliciteren. Ze willen vragen stellen over de organisatiecultuur en openstaande vacatures.

Gebruik de community om communicatie te verbeteren. Moedig kandidaten aan om vragen te stellen. Beantwoordt deze vragen goed en snel. Door tweerichtingsverkeer te bevorderen wordt het een actieve community en voelen kandidaten dat ze ‘gehoord worden’.

Ontwikkel een inclusieve community, niet een exclusieve

Zorg ervoor dat iedereen onderdeel kan worden van de community. Sluit geen mensen of doelgroepen uit. Een community is juist gebaat bij differentiatie met verschillende soorten kandidaten, zoals interne medewerkers, tijdelijke medewerkers, passieve baanzoekers, actieve baanzoekers en alumni. Hoe diverser de populatie hoe meer content, conversaties en talent.

Moedig referrals aan

De kracht van referral recruitment is een belangrijke component van een succesvolle talentcommunity. Kandidaten die aangedragen zijn door eigen medewerkers hebben 40% meer kans om aangenomen te worden. Daarnaast blijven ‘gerefereerde’ kandidaten twee keer zo lang werken bij de organisatie.

Gemiddeld draagt volgens onderzoek slechts 23% van de medewerkers kandidaten aan. Ruim 60% doet dit niet omdat de organisatie niet de middelen aanreikt om referral recruitment soepel te laten verlopen.

Deel relevante content

Een belangrijke manier om kandidaten te betrekken bij de community is het delen van relevante content over de organisatie of branche waarin de organisatie actief is. Het moet niet alleen draaien om nieuwe vacatures. Relevant zakelijk nieuws kan interessant zijn, maar ook ‘fun’ nieuws, zodat kandidaten de cultuur van de organisatie kunnen leren kennen. Door regelmatig nieuwe content te delen worden kandidaten gestimuleerd terug te keren.

Besteed tevens aandacht aan trends en laat talenten discussiëren en hun mening delen. Zo kun je zien welke kandidaten de juiste kennis hebben, goede ideeën hebben of in de cultuur passen

Zorg ervoor dat iedereen snel en makkelijk onderdeel van de community kan worden

Het meest belangrijk is dat iedereen zich snel en gemakkelijk kan aansluiten. Dus geen eindeloze formulieren invullen of iets dergelijks. Geïnteresseerden moeten lid van de community kunnen worden in minder dan 60 seconden.

Het opzetten van een talentcommunity zorgt ervoor dat je een band kunt opbouwen met je toekomstige personeelsbestand, lang voordat er concrete vacatures zijn. Vacatures worden sneller vervuld, tegen lagere kosten.

Dit artikel over het opbouwen van talentcommunities is te vinden op de site ERE.net.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Check http://www.zao.com

    Het is werkelijk de beste van alle social referral programma’s. Alles gaat automatisch, veel hulp, geïntegreerd spel aspect, pas betalen bij succes en een monster van een platform, waarbij over alles is nagedacht. Kortom, een aanrader voor iedere organisatie die openstaat voor een referral programma dat wel werkt! En alles in 1 heeft ipv enkele elementen.