Unieke talenten bloeien door talentmanagement

0

Mensen vertonen uniek gedrag en hebben unieke talenten, zegt Guido Dulos, Teamleider Academy bij Valori. Met talentmanagement zetten wij onze medewerkers in hun kracht. Ze versterken hiermee hun talenten die ze optimaal voor onze klanten kunnen inzetten.

‘Valori is een dienstverlenend bedrijf gespecialiseerd in het helpen van klanten bij het definiëren, testen en beheren van hun ICT. Van onze mensen wordt meer verlangd dan alleen maar het leveren van handjes. Zodra duidelijk is wat de klant nodig heeft -welke uitdagingen er spelen- zoeken we daar heel gericht de juiste mensen bij. Een goede match gaat dan niet alleen over de competenties, we focussen met name ook op de unieke talenten van onze medewerkers, kwaliteiten waarmee ze uitstijgen boven de werkzaamheden die ze doen.’

‘Dit betekent dat we ook mensen leveren die problemen van klanten op een verrassende wijze oplossen. Dus het potentieel  van medewerkers vergroot het potentieel bij de klant. Talentmanagement helpt ons hierbij. Het biedt onze klanten veel voordelen en maakt onze eigen organisatie veelzijdiger.’

Van competentiemanagement naar talentmanagement
De (persoonlijke) ontwikkeling van medewerkers was altijd gebaseerd op competentiemanagement, vertelt Dulos. ‘Het verschil tussen focus op competenties en focus op talenten is subtiel, maar belangrijk. Bij competenties keken wij meer naar de rollen die een medewerker moest of wilde invullen en gingen dan na op welke gebieden de medewerker zich moest ontwikkelen om aan de rol te kunnen voldoen. Nu kijken we eerst naar de medewerker en onderzoeken wat zijn sterke kanten zijn en helpen hem om deze sterke kanten uit te bouwen. Dit laatste gebeurt met een persoonlijk loopbaantraject en ook met opdrachten bij de klant die hem in staat stellen te excelleren op die gebieden waar hij goed in is en die de klant nodig heeft.  Op deze manier zetten we medewerkers in hun kracht.’

‘Bij de focus op unieke talenten van medewerkers is het belangrijk dat ze hun kracht kennen en dat wij ook weten welke unieke eigenschappen ze hebben. We begeleiden ze om steeds beter te worden op de aspecten waar ze al goed in zijn. En waar ze van nature eigenlijk niet zoveel moeite voor hoeven te doen om bij te leren. En dat ook nog leuk vinden. We kijken dus naar: wat kan jij en hoe kunnen we jouw kapitaal het beste inzetten? Daar worden mensen gelukkig van.’

Talentmanagement is ook scouten
‘Met talentmanagement ben je ook aan het scouten. Je zoekt naar eigenschappen die echt het onderscheid bieden.’ Dulos geeft een voorbeeld: ‘Ik was bij een meeting waar een workshop werd gegeven. Een van onze business analisten zette verhalen meteen om in tekeningen en maakte op die manier een samenvatting van de workshop. Dat deed hij spelenderwijs en op een hele goede manier. Het leek gemakkelijk maar dat was het niet. Na de workshop sprak ik hierover met hem.  Moduleringstechnieken zijn erg belangrijk in zijn werk en ik heb aangegeven dat hij nog een extra stap kan maken door zijn tekenvaardigheden op een creatieve manier in te zetten bij de klant. Daar had hij nog nooit over nagedacht. We gaan nu kijken hoe hij zijn tekentalenten kan inzetten bij de klant en welke trainingen hij moet volgen om de brug te slaan tussen wat hij nu kan en hoe hij dat kan toepassen in de werkomgeving.’

Potentieel meting
‘Om het beste uit je mensen te halen begin je met heel goed kijken en goed met elkaar praten,’ zegt  Dulos. ‘Daarbij helpt een potentieel meting. Het is een extra bril waarmee je naar iemand kijkt. Kijken naar waar iemand gelukkig van wordt. We kijken dan bijvoorbeeld naar het korte en lange termijnperspectief, naar hun drijfveren. Potentieel meting geeft ook inzicht in welke cultuur medewerkers goed gedijen, dus hoe de werkomgeving eruit moet zien. Werk je graag in een competitieve werkomgeving of juist een coöperatieve werkomgeving? Daar houden we rekening mee. Ik hoop ook dat onze manier van anders met mensen omgaan hen prikkelt om anders met zichzelf om te gaan. Dus dat ze zichzelf zien als mensen met een behoorlijk potentieel en dat ook heel graag willen uitbouwen. En klanten maken we bewust van deze wijze van werken en welke voordelen zij hierbij ondervinden.’

Lees ook: Talentmanagement op universiteiten

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.