Training belangrijkste HR-prioriteit

2

Vandaag lanceert Top Employers Institute het nieuwe onderzoek naar goed werkgeverschap. Conclusie: Nederlandse bedrijven vinden training de belangrijkste prioriteit van human resource management.

Hiervoor is wereldwijd het HR-beleid van meer dan 750 bedrijven onder loep gelegd. Het onderzoek laat zien dat Nederlandse bedrijven training en ontwikkeling als de belangrijkste HR prioriteit zien.

Training en ontwikkeling staan voor 2014 het hoogst op de prioriteitenlijst van HR-afdelingen. In 2013 was leiderschapsontwikkeling het belangrijkste aandachtspunt. Volgens CEO van het Top Employers Institute, David Plink, sluit de nieuwe prioriteit van HR-afdelingen goed aan bij het Nederlandse HR-landschap. “Nederlandse bedrijven hebben over het algemeen een strenge selectie aan de poort. Ze investeren hier stevig in. Het is voor hen vervolgens dan ook belangrijk om te investeren in deze medewerkers door het bieden van goede opleidingen en trainingen. Hierdoor krijgen werknemers de kans hun talenten te benutten,” aldus Plink.

Integratie
Het onderzoek laat verder zien dat Nederlandse bedrijven er bovengemiddeld veel moeite in steken om nieuwe medewerkers snel in het bedrijf te laten integreren. Zo krijgen nieuwe medewerkers in driekwart van de gevallen een mentor toegewezen. Ook is er in 66 procent van de gevallen voor nieuwe medewerkers ruimte voor een gesprek met de CEO. David Plink: “Bedrijven lijken meer en meer te beseffen dat het belangrijk is dat medewerkers zich snel thuis voelen in een organisatie. Ook dit ligt in lijn met de behoefte van bedrijven om goede mensen aan zich te binden. Hier plukken uiteindelijk zowel werknemer als werkgever de vruchten van.”

Lees ook: ‘Talent behouden in goede en slechte tijden‘ en ‘Hoe kweekt HR een cultuur voor continu leren?

Bron: Top Employers Institute

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Jeroen Gude op

    Sinds de arbeidsmarkt inkrimpt en het ‘personeel dat overblijft’ meer op zijn bord krijgt lijkt het me logisch dat je investeert in opleiding/trainingen.

    Waar er in eerdere jaren 2 medewerkers waren voor 2 klussen, ligt dit werk nu op het bord van 1 medewerker. Je moet wel bijscholen om bij te benen.

  2. R.M. B?nig op

    Een interssant artikel. Ik heb me overigens altijd verbaasd over het fenomeen exitgesprekken. Voor de organisatie is het zinvoller om regelmatig de thermometer te gebruiken, zodat tijdig kan worden geanticipeerd op de behoefte van de medewerkers, gecombineerd met respectvol en transparant management.