Talentontwikkeling: weg met persoonlijke behoeftes

2

Een op de vijf organisaties denkt dat het effectiever is om talent van buiten te halen dan rekening te houden met persoonlijke behoeftes bij het intern ontwikkelen van talent.

Organisatieadviesbureau Hay Group deed onderzoek onder 188 HR-professionals over wat zij doen om talent vast te houden. De verwachting is namelijk dat in 2015 de uitstroom van personeel flink toeneemt.

Ontwikkeling talent niet effectief

Het blijkt dat 44 procent geen rekening houdt met persoonlijke behoeften van medewerkers in de talentmanagement-programma’s.
“Door de diverse generaties die in de organisatie werken, verschillen de behoeften per medewerker. De uitdaging om medewerkers te managen en te behouden wordt hierdoor nog groter. HR-professionals moeten daar rekening mee houden,” zegt Jeroen van Duijvenbode, Director Consulting van Hay Group.

Grote uitdagingen voor HR management

Van Duijvenbode vindt dat talent veel verder gaat dan competenties alleen. “De klik met de organisatiecultuur is minstens zo belangrijk om op de langere termijn succesvol te zijn.” Het HR management staan voor grote uitdagingen: bij een aantrekkende economie bestaat het gevaar van uitstroom van talent. En nu al ervaren veel organisaties schaarste aan gespecialiseerd talent. “De dialoog die organisaties met medewerkers voeren over wat zij persoonlijk belangrijk vinden in hun werk is hierbij van groot belang. Een standaard aanpak zonder flexibiliteit werkt niet meer, want iedere medewerker en iedere generatie heeft unieke behoeften,” constateert Van Duijvenbode.
Bron: Hay GroupLees ook: ‘Gebrek aan ontwikkeling reden voor vertrek‘ en ‘Persoonlijke ontwikkeling belangrijk in loopbaan

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Dit is voor mij overtuiging genoeg om het werving en selectie traject voor vacatures/functies uit te besteden aan een bureau dat deze activiteiten als corebusiness heeft.

    Het voordeel van uitbesteden is de stok achter de deur die je als werkgever hebt: je kijkt niet alleen zelf naar de kwaliteit van de match, maar laat dit ook doen door een specialistische partij. Het feit dat bij een goede match tussen werkgever en werknemer het verloop wordt verkleint, compenseert de extra W&S fee met gemak.

    Hoe in het artikel wordt beschreven dat verschillende generaties over één kam worden geschoren wat betreft de behoeften binnen het bedrijf, vind ik onverantwoord. Dan kies je voor gedemotiveerd personeel. Ik snap dat grote bedrijven met hun huidige instrumenten en systemen niet altijd even snel kunnen reageren op behoefteverschuivingen, het is wel aan te bevelen om hierop te innoveren.

    Ik geloof dat jong talent (generatie Y) de centrale factor is voor alle bedrijvigheid in de toekomst en dat dit jong talent individueel en persoonlijk moeten worden begeleid om bedrijvigheid in de toekomst mogelijk te maken. Rekening houden met behoeften is een belangrijk onderdeel daarvan. Daar kun je wat mij betreft niet vroeg genoeg mee beginnen.

  2. Miranda Gubbels op

    Het blijkt juist steeds weer dat verschillende generaties veel van elkaar leren. Talentontwikkeling wordt erg onderschat! Zie ik ook een interessant artikel dat ik laatst las ‘De oude en jonge generatie werken meer samen dan ooit te voren’.