Succesvol Leiderschap

0

Om een organisatie succesvol te leiden, is goed leiderschap nodig. Erik van Riet, directeur van Great Place to Work Nederland, krijgt sinds jaar en dag een kijkje in de keuken van Great Workplaces. ‘Great Workplaces zijn organisaties die zich onderscheiden door een cultuur van vertrouwen.

Deze organisaties worden door hun medewerkers gezien als een goede werkgever en behalen door het hoge niveau van vertrouwen significant betere bedrijfsresultaten’, aldus Van Riet. ‘Bij velen leeft het beeld dat een goede leider zou moeten beschikken over de ideale mix van eigenschappen en competenties. Goede leiders focussen echter niet op competenties, maar op feitelijk gedrag waardoor vertrouwen zich ontwikkelt.’

Managersgedrag

Op de werkplek kunnen alle elementen van managersgedrag helpen om vertrouwen te bouwen. Kleine dingen, zoals iemand groeten, oogcontact maken of een conversatie bij de koffiemachine, reflecteren de vertrouwenswaardigheid van een persoon. Iedereen is in staat om op een manier te handelen die vertrouwen doet groeien. Het gedrag van de leider dient daarbij als voorbeeld voor de rest van de organisatie. Van Riet: ‘Binnen Great Workplaces is leiderschap geen positie, maar een activiteit. Leiders blinken uit in het leiden, faciliteren, stimuleren en uitdagen van mensen, zodat zij hun persoonlijke best doen en vragen dat ook van zichzelf. Ze realiseren zich dat de mensen het verschil maken en dat zij de sleutel tot succes zijn.’

Onafhankelijk

Een vertrouwenswaardige leider is onafhankelijk genoeg om voor zichzelf te denken, het is belangrijk om een eigen leiderschapsstijl te hebben en een aanpak die respect voor anderen laat zien en anderen betrekt bij wat er speelt. Great Place to Work onderscheidt zes elementen die de vertrouwenswaardigheid van een leider beïnvloeden:

  • Eergevoel. Vertrouwenswaardige managers zijn dankbaar om de organisatie te leiden en erkennen de verantwoordelijkheid die hierbij hoort. Dit eergevoel beïnvloedt in grote mate hun beslissingen en hoe ze met mensen omgaan.
  • Een actieve bijdrage in het betrekken van iedereen binnen de organisatie. Als leider is het belangrijk te zorgen dat mensen binnen de organisatie met elkaar samenwerken, elkaar weten te vinden en waarderen.
  • De capaciteit om volgelingen te waarderen en actief te betrekken. Volgers vormen het bewijs dat een leider vertrouwenswaardig is. Vertrouwenswaardige leiders tonen waardering aan hun volgers door naar hen te luisteren en contact met ze te leggen.
  • Openlijk delen van informatie. Transparantie stimuleert een gevoel van vertrouwen en helpt medewerkers onderdeel te zijn en invloed uit te oefenen op wat er speelt binnen de organisatie.
  • Het ontwikkelen van anderen. Wanneer medewerkers hun talenten op persoonlijk en professioneel vlak kennen en ontwikkelen, kunnen zij deze inzetten voor de organisatie in de vorm van innovatie, kennis en contacten. Daarnaast laat het zorg en bekommering voor medewerkers zien, wat vertrouwen vergroot.
  • Het kunnen omgaan met onzekerheid en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden. Het afwegen van voor- en nadelen wanneer kansen zich voor doen, is een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van een leider. Door verschillende scenario’s, opties en meningen te overwegen), wordt de kans op succes in grote mate verhoogd.
Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.