Spelen is het nieuwe leren

0

Een spel stelde de NS in staat treinen veel beter op tijd te laten rijden. Een vergelijkbaar principe kan HR toepassen in de aanpak van complexe vraagstukken.

Zo’ n 90 procent van alle instrumenten die HR gebruikt om het handelen van medewerkers te beïnvloeden zijn niet meer van deze tijd. Bonussen, sturing, controle en straf stammen uit de tijd van massaproductie die, zo gauw er creativiteit gevraagd wordt, snel begrensde mogelijkheden blijken te hebben. Aldus Arne Gillert, auteur van het boek Der Spielfactor. Volgens Gillert kan spelen en het daaruit voortvloeiende speels denken enorm helpen bij het realiseren van zichtbare resultaten daar waar iets anders nodig is dan meer van hetzelfde.

Onmogelijke opdracht

De NS stond in de herfst van 2003 voor de opdracht de punctualiteit van treinen met 1,4 procent op jaarbasis te verhogen. Dat leek een onmogelijke opdracht. De organisatie beschikte over ontelbare analyses en voorstellen van aanpak, maar dit had niet geleid tot het gewenste resultaat. Daarop bedacht de NS een aanpak die uitging van kleine verbeteringen in plaats van het probleem eens en voor altijd aan te willen pakken. Conducteurs en machinisten werden in spel uitgedaagd alle in hun opkomende ideeën om hun trein op tijd te laten rijden uit te proberen. Dat alles onder het motto fijn als iets niet werkt, dan weten we dat tenminste en denk niet zo veel na, maar probeer vooral uit. Begin juni 2004 was het punctualiteitsdoel bereikt. Volgens Gillert gaan bij NS’ ers die er destijds bij betrokken waren er nu nog de ogen van glinsteren.
Zes principes

Spelen als manier van kijken biedt volgens Gillert HRD-professionals ongekende mogelijkheden om complexe vraagstukken vlot te trekken. Hij onderscheidt zes werkzame principes van spelen.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.