Organisaties leren veel te ouderwets

0

Werknemers leren veel te ouderwets, en dat ligt ook voor een flink deel aan werkgevers. De opvattingen over leren zijn dringend aan vernieuwing toe. Dat zegt Martijn de Wildt van Qidos.

Het fenomeen leren wordt door veel werkgevers en werknemers nog altijd gezien als een soort wasstraat, zegt De Wildt: ‘In een functioneringsgesprek wordt een lacune in competenties ontdekt, waarna gezocht wordt naar een goede training. Zo’n opleiding is vaak helder omschreven: maandagmorgen om negen uur moet je op die plek zijn en dan staat een bepaalde opleider in een lokaaltje te wachten. Terwijl leren zoveel meer is dan dat. Uit onderzoek weten we dat leren maar voor 10 procent door opleidingen plaatsvindt, het meeste leren (bijna driekwart) vindt plaats on the job. Terwijl daar nauwelijks oog voor is door medewerkers en leidinggevenden.’
Daarom zou het voor zowel werkgevers als voor werknemers interessant zijn om te kijken naar andere vormen van leren. ‘Als mensen leren door te doen, dan kun je dat soort leren prima regelen. Als je projectmanagement wilt leren, dan kun je een dure opleiding uitzoeken, maar je kunt ook een tijdje met iemand meelopen die het al kan. Waarom maken we niet meer gebruik van bijvoorbeeld stages?’

Leren op maat
De tijd dat je elke medewerker in een mal kunt proppen, is voorbij. Maatwerk wordt de norm: dichterbij de leervoorkeuren van het individu. ‘Sommige mensen leren van klassikaal onderwijs, ikzelf bezoek liefst elk jaar een bepaald congres in Amerika om geïnspireerd te raken.’
De tijdsgeest vraagt bovendien om meer eigenaarschap en regie van werknemers zelf. ‘De tijd dat de werkgever voor ons zorgde, ligt achter ons. Het is belangrijk om de regie voor ontwikkeling bij werknemers zelf neer te leggen. Als werkgever faciliteer je ontwikkeling door een budget te geven en werknemers kunnen grotendeels zelf bepalen hoe ze dat besteden. Werknemers vinden dat doorgaans fijn, maar voor sommigen blijkt het best lastig om zelf die verantwoordelijkheid te nemen. En werkgevers vinden het nog wel eens lastig omdat ze de controle moeten loslaten en er niet meer bovenop kunnen zitten. Toch zullen we die slag op de arbeidsmarkt moeten maken. Want als het nodig is dat mensen een tweede of derde carrière hebben, dan moeten ze daartoe ook in de gelegenheid worden gesteld.’

Leerregie
De Wildt heeft onlangs een manier ontwikkeld om de leerregie aan mensen terug te geven. Op MyQi is voor medewerkers een persoonlijke leerruimte ingericht. ‘Ze kunnen er persoonlijke leerdoelen formuleren en daar acties aan koppelen. Leren van elkaar is ook een belangrijk onderdeel. We stimuleren mensen om ook na te denken over andere manieren dan een klassieke training. Enerzijds willen we mensen hiermee stimuleren om eigenaarschap te nemen over hun eigen leren, anderzijds willen we input geven voor een kwalitatief goed gesprek met de leidinggevende. Dit is het eerste programma in deze vorm ter wereld. Gebruikers reageren enthousiast op het terugkrijgen van de regie.’

Lees ook: Waarom managers ook getraind moeten worden en 4 trends die leren op het werk beïnvloeden

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.