Opleidingen: van informeel leren tot e-learning

0

Er zijn veel manieren van leren. Waar het ene bedrijf elk jaar een studiedag organiseert, geloven andere organisaties in informeel leren of gamifaction. We zetten enkele mogelijkheden op een rijtje.

Leer- en opleidingsdeskundige Charles Jennings propageert het informeel leren: 70 procent in de praktijk, 20 procent door interactie met collega’s en slechts 10 procent door georganiseerde lessen. In die 10 procent klassikale les worden de werknemers even op scherp gezet, maar het effect verdwijnt vrij snel als de kennis en vaardigheden niet onderhouden worden. Daarom moeten organisaties zoeken naar mogelijkheden om meer leermomenten tijdens het werk te creëren.
Een redelijk nieuw fenomeen is gamification, waarbij game-technieken worden ingezet bij het leren. Gamification sluit naadloos op de huidige game-trend aan: 72 procent van de huishoudens speelt videospelletjes. Deze games zijn heel goed in het verleiden en binden van hun spelers. Gamification gebruikt dezelfde technieken om gewenst gedrag te stimuleren.
Het speelser maken van een educatieve taak door gamification betekent overigens niet dat bestaande games ingezet worden tijdens de opleidingen; de coaches gebruiken alleen het gameprincipe en zoeken naar de eigen motivatie van de werknemer om doelen te halen. Dat kan status zijn, erkenning, maar ook een hogere beloning. Een groot voordeel van het spelen van games is dat fouten geen gevolgen hebben voor de lopende bedrijfsvoering.
Veel werkgevers zijn enthousiast over de mogelijkheden van e-learning. De kostenbesparing kan tot vijftig procent oplopen en de werknemers kunnen op verschillende tijdstippen en locaties leren zonder de productiviteit eronder lijdt. Volgens onderzoek van adviesbureau Nidap zijn werkgevers minder bang voor de directe kosten van opleidingen als voor productieverlies doordat werknemers tijdelijk niet aan het werk zijn.
Massaal Openbare Online Cursussen (MOOC’s) is een van de nieuwste trends op het gebied van opleidingen. Bij een MOOC wordt het cursusmateriaal verspreid via het web, waardoor de deelnemers niet aan een locatie gebonden zijn. Het aanbod, waarvan het grootste deel gratis is, neemt snel toe en ook de kwaliteit wordt steeds beter. Gerenommeerde universiteiten en professoren bieden MOOC’s aan. Naast traditionele studiematerialen, zoals tekst, video’s en cases biedt deze vorm van onderwijs ook de mogelijkheid tot digitale interactie tussen studenten en docenten door middel van discussieplatforms. De verwachting is dat door de opkomst van MOOC’s het businessmodel van traditionele opleidingsinstituten gaat veranderen.

Lees ook: Resultaat van een opleiding, de praktijk bepaalt? en Wat is de ROI van opleiden?

Meer weten? Kom naar het Nationaal Opleiding&Ontwikkeling Congres

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.