Ondersteuners in het voortgezet onderwijs onvoldoende gewaardeerd

0

Ondersteunende medewerkers in het voortgezet onderwijs hebben te vaak het gevoel dat ze onvoldoende gewaardeerd worden. Ook zijn hun doorgroeimogelijkheden beperkt.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Loopbaanwensen en loopbaanmogelijkheden voor ondersteunend personeel in het voortgezet onderwijs’ van het Sectorbestuur Onderwijsmarkt (SBO).

Hoewel de ondersteuners hun werk over het algemeen met plezier doen, vinden ze wel dat ze onvoldoende gewaardeerd worden. Ook krijgen ze in hun beleving niet betaald naar de taken en verantwoordelijkheden die zij dragen.
Cor van Dam, senior beleidsadviseur voor het SBO bij het CAOP, kan zich in de resultaten wel voorstellen: ‘Tachtig procent van de mensen in het onderwijs is docent, de onderwijsondersteuners maken dus maar een klein deel uit van de populatie. De directies en P&O’ers (maar ook de overheid) richten zich vooral op de leraren, waardoor de ondersteuners een beetje in de schaduw komen te staan. Regelingen als de functiemix of de lerarenbeurs zijn er voor docenten, niet voor de ondersteuners. Wat betreft het loon kan ik me het gevoel van achterstelling wel voorstellen in die zin  dat er weinig doorstroommogelijkheden zijn. Medewerkers  zitten al snel aan hun maximumsalarisschaal.’

Loopbaanmogelijkheden

Waarschijnlijk zijn die beperkte doorgroeimogelijkheden de redenen dat het personeelsbeleid minder gericht is op ondersteunend personeel. Je hebt bijvoorbeeld maar één roostermaker nodig. Organisatie- en beheerspersoneel kan vaak alleen doorgroeien door leiding te gaan geven en voor (technische) onderwijsassistenten is leraar worden de meest logische carrièrestap.
Vaak staat de wens om door te groeien niet op het netvlies van de leidinggevenden, zegt Cor van Dam. ‘Vaak is het onbekend dat deze mensen wensen hebben en dat die soms ook nog wel in te vullen zijn. Het is belangrijk om ernaar te vragen, want de ervaring leert dat deze mensen het meestal niet uit zichzelf doen. Een derde van de onderwijsondersteuners wil graag leraar worden, blijkt uit het onderzoek. Als je aan leidinggevenden vraagt hoeveel van hen graag leraar willen worden, ligt dat percentage fors lager.’
Toch kan niet elke ondersteuner meteen leraar worden: ‘Voor sommigen geldt dat er gewoon geen beschikbare functies zijn. Het is niet zo dat in alle vakgebieden een tekort aan leraren bestaat. Voor anderen geldt dat ze aan het plafond van hun capaciteiten zitten. Bovendien zijn de ondersteuners vaak wel blij met de schoolomgeving, en willen ze niet een stap naar een andere school of sector maken.’

Personeelsbeleid

Niet alle ondersteuners krijgen functioneringsgesprekken of worden gepeild over mogelijke loopbaanwensen. Slechts een beperkt deel heeft een persoonlijk ontwikkelingsplan. ‘Wij adviseren om dat wel te doen. En stip dan ook de carrièrewensen aan, dan kun je daar een realistisch gesprek over aangaan. Daarnaast is het belangrijk om mensen ook regelmatig waardering en aandacht te geven.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.