‘Maar weinig aandacht voor investeerbaarheid en waardecreatie’

0

Het kortetermijndenken van veel bedrijven richt zich voornamelijk op het snel maken van omzet en winst. Maar weinig van deze bedrijven besteden ook voldoende aandacht aan waardecreatie en investeerbaarheid.

Dat schrijft financieel-strategisch adviseur Micha Zwaaf in het boek ‘Wat schuift het?’

Met het boek wil hij een beter begrip kweken van bepaalde begrippen, waardoor ondernemers meer uit hun bedrijf kunnen halen.

Wat is waarde?

Centraal staat de vraag wat waarde nu precies is. ‘Waarde heeft een kwantitatief èn een kwalitatief aspect. Veel bedrijven focussen alleen maar op de kwantiteit: hoeveel omzet en hoeveel winst maken we? Terwijl het voor de bedrijfsontwikkeling op de lange termijn ook goed kan zijn om te kijken naar hoe die euro’s verdiend worden. Dat is het kwalitatieve aspect.’

Voorbeeld

Een voorbeeld dan maar, om het duidelijk te maken. ‘Niet elke verdiende euro in de telecombranche is evenveel waard. Dat klinkt gek, maar het is zo. Je hebt twee soorten bellers: prepaid en abonnementen. Prepaid is voor aanbieders lekker snel geld verdienen, maar mensen met een abonnement zijn trouwer aan je merk, kopen meer bijproducten en ze betalen meer. Als bedrijf ben je dan niet transactioneel gericht (elke transactie is er een), maar relationeel. Voor bedrijven is het goed om ook na te gaan denken over die kwalitatieve elementen: Hoe trouw zijn je klanten? Kopen ze  ook je nieuwe producten? Betalen ze op tijd? Enzovoort.’

Personeelsbeleid

Zelfs bedrijven met een focus op kwalitatief in plaats van kwantitatief personeelsbeleid zijn in het voordeel: ‘Ik zou als koper meer over hebben voor een bedrijf met een laag verloop, tevreden mensen en een hecht team. Ik ken een voorbeeld van een bedrijfje dat geen klanten en omzet had, maar voor veel geld door Facebook werd overgenomen. Gewoon vanwege de specifieke kennis en vaardigheden op een bepaald gebied.’

Lange termijn

Bedrijven zijn met dit kwalitatieve aspect niet bezig omdat ze bezig zijn met de drukte van alledag. ‘Ze denken dat het bedrijf meer waard wordt met meer omzet, maar dat is gewoon niet zo. Wanneer binnen een bedrijf de waardecreatie op de lange termijn centraal staat, vallen ook veel andere dingen op hun plaats. Dan kun je investeren in research&development, geld stoppen in opleidingen en ruimte vrij maken voor goede dienstverlening. Op die manier kun je op de lange termijn ook een boterham blijven verdienen.’

Wat moeten P&O’ers doen?

  1. ‘P&O voegt heel veel waarde toen aan de onderneming. Maak dat zichtbaar! Jullie kunnen van veel toegevoegde waarde zijn bij verloop, verzuim, werving&selectie, enzovoort. Maar jullie kunnen ook bijdragen aan de strategie van de onderneming. Daarmee zijn juist jullie in staat om, tegen de heersende cultuur in, die kwalitatieve aspecten toe te voegen.’
  2. ‘Als waardecreatie op de lange termijn centraal staat, heb je daarvoor ook de juiste mensen nodig. Maar weten de juiste mensen jou ook te vinden? Geef je de juiste mensen het juiste perspectief? En faciliteer je dat voldoende door opleidingen? Dat zijn vragen die je kunt beantwoorden om de juiste mensen binnen te krijgen.’
Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.